Hoe kan je het best weerleggen tijdens een debat?

Weet iemand hoe je het best kan weerleggen voor het Nederlandse debat?
Mag je ook met onderzoeken of voorbeelden weerleggen? Hoe kan je dat het best aanpakken? Ik hoor graag van jullie.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (1)

Als je iets wilt weerleggen ga je op zoek naar onjuistheden in het beweerde. Vaak is daar onderzoek (door jou zelf of anderen) voor nodig.

Heel veel hangt af van de formulering die je kiest, zowel van het beweerde als van jouw weerlegging. Bijvoorbeeld: de stelling "van roken krijg je longkanker" is onjuist, want er is altijd wel iemand tussen de toehoorders met een opa in z'n familie die 108 is geworden en toen dood ging omdat hij tijdens het joggen onder een tram kwam.
De stelling had dus moeten zijn: "door te roken loop je een zeer veel grotere kans longkanker op te lopen, dan iemand die niet rookt."
Je bedoelt dan hetzelfde, maar dit kan niemand weerleggen. Die opa is dan de uitzondering die de regel bevestigt.