Sfeerafbeeldingen plaatsen in onderzoeksscriptie. Mag dat? Hoe zit het met de verwijzing?

Grote witruimte die ontstaan zijn in het document wil ik graag opvullen met een sfeerafbeelding. Kan dit zomaar? Hoe zit het met verwijzingen naar de sfeerafbeelding toe?

Weet jij het antwoord?

/2500

Ligt er met aan wat de eisen zijn die aan je scriptie gesteld zijn. Zoals lettertype, regelafstand, kopjes, hoofdstuknummering. Inprincipe zou het wel mogen, mits het verband heeft met het onderwerp van je scriptie. Zo niet dan heeft het totaal geen toegevoegde waarde. Hier zou je dan eventueel vragen over kunnen krijgen tijdens je verdediging van je scriptie.

Of dit mag en kan, hangt echt af van het soort studie dat je doet. Bij de opleiding waar ik werkzaam ben, is het niet verboden. Maar als een student het bij onze opleiding zou doen, zou het behoorlijk negatief overkomen. Het lijkt dan alsof een student meer bezig is geweest een 'mooi plaatje' te creëren dan met de inhoud. Ik zeg altijd tegen mijn studenten: "De scriptie moet 100% duidelijk zijn, zeer duidelijke structuur, netjes afgewerkt. Een leuk kafje er omheen mag ook als je het niet kunt laten. Maar maak er alsjeblieft geen 'kunstwerk' van, je zit immers niet meer op de Basisschool...". Maar bij een scriptie voor een grafische of andere meer visueel ingestelde opleiding kan dit natuurlijk heel anders liggen. Wat verwijzingen betreft: Je mag nooit een afbeelding opnemen zonder bronverwijzing, dus altijd een verwijzing opnemen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100