Hoe kan ik zorgen dat ik beter word in debat?

op school heb ik debat voor punt, volgend jaar telt dit ook mee voor mijn eindexamen.
Het probleem is alleen dat ik heel erg slecht ben in debat (vorig jaar als enige in de hele jaarlaag een onvoldoende en vandaag debat gehad waarvan de leraar nog niet weet of het wel voldoende is)
heeft iemand misschien tips die ik kan gebruiken tijdens een debat, tips waarmee ik me beter voor kan bereiden of gewoon hoe ik beter word in debat

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

De kracht zit in een goede voorbereiding. Om te voorkomen dat je tijdens een debat met een mond vol tanden staat en het debat te winnen, dien je alle mogelijke voorbereidingen te hebben getroffen.
Veel relevante informatie, zoals feiten en cijfers, opzoeken over het onderwerp van het debat. Alvast goed nadenken over de argumenten die jij aan wilt voeren om jouw standpunt te verdedigen, maar ook al van te voren nadenken over de mogelijke tegenargumenten die jouw tegenstander hiertegen aan kan voeren en hoe jij daar vervolgens weer op reageert.
Ook zorgt een goede voorbereiding ervoor dat je zelfverzekerder bent en minder zenuwachtig, zodat je een overtuigend over komt. Daarnaast kan het nooit kwaad om alvast een paar goede oneliners in huis te hebben die goed aanslaan bij het publiek.
Wat ik je ook aan kan raden is om een paar uitzendingen van Het Lagerhuis te bekijken (op uitzendinggemist.nl), en er daarbij op te letten welke manieren effectief zijn om anderen (vooral het publiek, dat vaak beslist wie de winnaar van een debat is) te overtuigen.
Wat over het algemeen niet gewaardeerd wordt is erg kinderachtig worden, zoals een ander niet uit laten praten, iemand vernederen/uitschelden, je stem ernstig verheffen of ergens omheen draaien als blijkt dat je ongelijk hebt.
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

heel veel discussiëren met vrienden of kennissen.
Verder, Geef goeie argumenten en praat met een volle stem. Ook al heb je geen idee waar je over praat, vertel het met overtuigingskracht.
Je moet vooral geloven dat je het kunt!

Toegevoegd na 1 minuut:
oja, en niet zomaar dichtvallen als een ander je pakt op een zwak punt. Begin gewoon over iets anders.
Soepel praten, met veel rust.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Detryoal, een debat is best moeilijk.
Goeie voorbereiding is inderdaad het halve werk.

Voor jezelf alle argumenten uitschrijven. Een heleboel, zodat je de tijd goed kunt vullen. Zodat je heel veel van het onderwerp af weet. En dan voor jezelf bedenken hoe mensen kunnen reageren, positief of negatief. Zodat je daar ook op voorbereid bent.
Kun je zelfs alvast oefenen met vrienden of thuis met ouders/broers/zussen.

Maar.... behalve het inhoudelijke, is zeker je lichaamstaal erg belangrijk. Hoe je staat. En hoe je stem klinkt.

Met veel uh's tussendoor, een zachte stem en stiltes, is het niet goed.
Stevig staan, de mensen aankijken, rustig praten met een duidelijke stem met toonhoogte-variatie. Als je te snel praat heb je veel meer woorden nodig en heb je minder tijd om tussendoor even na te denken.
Weten van jezelf dat je het kunt, juist omdat je het goed hebt voorbereid.
Misschien een paar trefwoorden opschrijven. En openen of sluiten met een citaat van een bekend iemand.

Ik wens je succes. Je kunt het!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je allereerst echt verdiepen in de materie. Als je echt begrijpt waar het over gaat is het makkelijker om hierover te debateren. En (veel) oefenen van tevoren.
Ik wens je veel succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lees er eens een paar goede boeken over, en dan oefenen. Gewoon gesprekken met je vrienden, gewoon communiceren, met vraag en antwoord.
Geconcentreerd een gesprek voeren. Je eigen standpunt overeind houden, dat van de ander begrijpen en kunnen formuleren, en overtuigen of overtuigd worden. Maar dat dan ook weer laten weten.
Rechtop staan, de opponent aankijken. Zo mogelijk ontspannen zijn.