mag mbo om ouders vragen bij meerderjarige studenten?

Ik ben een meerderjarige student, ik betaal de opleiding zelf en ontvang de studiefinanciering op mijn eigen bankrekening. Ik woon niet meer bij mijn ouders. Toch word ik nog steeds verplicht een handtekening van mijn ouders mee te geven bij bijvoorbeeld een studieadvies. Mag dit, aangezien ik eigenlijk onafhankelijk van mijn ouders ben?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Is het niet gewoon een standaardformulier dat ze gebruiken? Merendeel van de MBO studenten is minderjarig. Als jij aangeeft dat je meerderjarig bent en gewoon tekent voor je advies zullen ze je weinig kunnen maken denk ik.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Precies, het is een standaardformulier!

Antwoorden (1)

Dat ligt aan jouw leeftijd, die staat niet in de vraag. Als jij jonger bent dan 21 ben je wat betreft je studie nog niet onafhankelijk van je ouders. Sterker nog: Ouders hebben voor hun kinderen van 18, 19 en 20 jaar een voortgezette onderhoudsplicht. Dit betekent dat zij de kosten van levensonderhoud en studie moeten betalen.
Je zou je ouders dus ook om een bijdrage voor de studie kunnen vragen, mocht je dat willen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dus om concreet je vraag te beantwoorden:
Hoewel het onredelijk lijkt, is het terecht dat jouw schoolinstelling je ouders betrekt bij je studie.

Toegevoegd na 1 uur:
Maar alleen als je jonger bent dan 21.

Toegevoegd na 1 uur:
Omdat je in je reactie aangeeft 22 te zijn, kun je school verzoeken je ouders niet langer te betrekken bij je studiekeuzes. Je bent voor de wet onafhankelijk. Succes!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt, ik ben 22
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik denk dat het papier standaard voor iedereen is en dat je er speciaal om moet vragen dat dat voor jou niet geldt.