Is het mogelijk de studie tot lijkschouwer in kortere tijd te voltooien?

Hallo, al sinds ik een jaar of 11 was ben ik erg geïnteresseerd in lijkschouwing en het menselijk lichaam, ik kijk erg veel crime series om het forensische aspect. Ik zocht op wat ik moest studeren, want ik wil echt graag lijkschouwer worden. Tot mijn schrik las ik dat de opleiding gemiddeld 11 tot 12 jaar duurt! Ik was eigenlijk niet van plan voor zo'n lange tijd te gaan studeren dus mijn vraag is; kan het ook in kortere tijd? Ik ken namelijk mensen die een dubbel studie doen (dus eigenlijk 2X6 jaar) en die lukken het prima.)

onderwijs dat ik volg: Gymnasium

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

Het 'probleem' is dat je eerst arts moet worden. Daarna kun je je pas specialiseren. Alleen om basisarts te worden moet je al zes jaar studeren. Als je heel briljant bent kun je van verschillende opleidingen wellicht een klein beetje tijd afsnoepen, maar significant korter zal het niet worden, ook in verband met de praktijkuren. Omdat geneeskunde niet zozeer een idioot zware, maar wel een zeer intensieve studie is, zullen de meeste studenten weinig tijd over hebben om iets versneld te doen.

Opleidingen náást elkaar volgen zal zeker niet gaan, omdat je dus eerst basisarts moet zijn om verder voor lijkschouwer te studeren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je moet inderdaad eerst arts worden hiervoor. Deze opleiding is op geen enkele wijze te verkorten(in de bachelor is het technisch onmogelijk, in de master mag het uiteraard niet omdat je ervaring op moet doen). Je zou op zn hoogst in de bachelor tijdens het 2e jaar ook 3ejaars vakken erbij kunnen volgen. Als dat je al lukt zou je ene halfjaar in kunnen lopen.
De studie duurt overigens geen 12 jaar. Geneeskunde duurt 6 jaar minimaal (tel daar wat uitloop en wachttijd bovenop), maar tijdens je specialisatie ben je gewoon al aan het werk (ook al studeer je daar nog bij).
Alternatieven? http://www.youchooz.nl/opleidingen/obductieassistent/151
Overigens denk ik dat als je eenmaal Geneeskunde studeert heel veel andere interesses zult ontdekken dan alleen lijkschouwer (net zoals de helft van de 1ejaars kinderarts wil worden en ze dat lang niet allemaal worden! Toegevoegd na 1 minuut:
De specialisatie duurt trouwens 4 jaar, dat is geen extreem lange specialisatie igv andere. Bronnen:
- http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=specialisatie%20forensische%20geneeskunde&source=web&cd=1&ved=0CC4QFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.artsmaatschappijengezondheid.nl%2Ffacsheet-forensische-geneeskunde_1.pdf&ei=yt2AU_SEDorb0QWcqIEI&usg=AFQjCNE1p0Ojwui0rwgLzqY