Hoe zet je een studievereniging op?

Stel je voor dat je een studievereniging wil oprichten. Hoe kom je aan een naam? Hoe kom je aan financiering? Hoe kom je aan leden? Hoe kom je aan een website? Hoe kom je aan een bestuur? Hoe stel je een programma op? Hoe regel je gastsprekers?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
8K

Antwoorden (3)

Het eerste waar je aan moet denken bij het opstarten van een studentenvereniging is welke vorm je gaat kiezen. Dit kan een vereniging zijn, maar bijvoorbeeld ook een stichting. Gerrit heeft zich destijds laten adviseren door een notaris. "Naar aanleiding van dat advies zijn we naar de Kamer van Koophandel gegaan om ons daar te laten registreren. Daar moet je de vereniging laten inschrijven in verband met contributie die je leden later gaan betalen".

Dan de belangrijkste en de moeilijkste stap. Hoe zorg je dat mensen lid gaan worden van jouw vereniging? Dat heeft alles te maken met reclame maken. Via via mensen benaderen is een goed begin, maar uiteindelijk houdt dat ook op. Het is de kunst studenten lid te laten worden die buiten jouw kennissenkring vallen. Twaalf jaar geleden heeft Gerrit dit gedaan door veel flyers te laten drukken. "Deze hebben we opgehangen bij universiteiten. Het waren uitnodigingen voor het openingsfeest wat wij organiseerden." Een belangrijke tip dus; geef een spetterend openingsfeest, want welke student houdt nou niet van een lekker feestje? Zorg er daarnaast voor dat de flyers op plekken komen te hangen waar veel studenten zijn. Op scholen dus, maar ook in cafés, supermarkten en discotheken.

Ook de introductieweken van hogescholen moet je niet missen. Dit is dé manier om nieuwe studenten warm te maken voor jouw vereniging. Samengevat; begin bij je eigen netwerk en probeer vanuit daar meer mensen te bereiken. Begin klein, en wordt dan steeds groter. Toen Gerrit zijn vereniging opstartte werd er natuurlijk veel minder gebruik gemaakt van internet dan dat we nu doen. Tegenwoordig kan je met social media een heleboel mensen bereiken. Maak hier dus ook goed gebruik van als je reclame gaat maken voor je vereniging.

Deze lange tekst kun je ook lezen via de bron.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
Een studentenvereniging is iets anders dan een studievereniging, al zijn er natuurlijk veel overeenkomsten. Van een studentenvereniging zijn studenten lid van allerlei verschillende studies. Van een studievereniging zijn studenten van maar één studie of van maar één faculteit lid.
Op deze website http://www.notaris.nl/een-stichting-of-vereniging-oprichten worden veel van je vragen beantwoord.

Met een aantal enthousiaste medestanders kan je samen een studievereniging oprichten. Het is verstandig ervoor te zorgen dat de nieuwe vereniging iets anders doet dan al bestaande verenigingen, of hetzelfde op een andere manier. Daarmee kan je nieuwe leden trekken. Voor het opzetten van een studievereniging verbonden aan een school of universiteit kan je hulp en advies krijgen bij die school of universiteit.

Je kan ervoor kiezen via een notaris de vereniging op te richten. Dat is meestal het verstandigst in verband met de rechtsbevoegdheid van de vereniging. Met de notaris kan je Statuten en een Huishoudelijk Reglement opstellen. Deze zijn verplicht voor iedere vereniging.

Een naam kan je zelf bedenken met de anderen, met wie je de vereniging opricht. Je kan kiezen voor een Nederlandse naam, een Engelse naam of bijvoorbeeld een Latijnse naam. Je kan een duidelijke naam kiezen die het doel van de vereniging aangeeft of een fantasienaam (met daarbij bijvoorbeeld een ondertitel: "Vereniging voor...").

De financiering komt uit bijdragen van leden, giften en subsidies. Het bestuur zal moeten nagaan waar subsidies vandaan kunnen komen.

Leden moet je werven. Dat kan op allerlei manieren, maar zal tegenwoordig vooral gebeuren door het gebruik van sociale media.

Een website moet je zelf opzetten of op laten zetten. Als de studievereniging verbonden is aan een school of universiteit, kan je misschien via die website een eigen subpage krijgen. Je kan natuurlijk ook een Facebook-pagina opzetten of een vergelijkbare pagina. Later kan je dan een eigen pagina opzetten met de naam van de vereniging. Zorg wel dat je de naam op tijd registreert bij de stichting SIDN, anders kan deze worden gebruikt door anderen.

Het eerste bestuur zal bestaan uit de initiatiefnemers voor de oprichting van de vereniging. Snel daarna zal een Algemene Ledenvergadering het bestuur officieel moeten installeren. Een Algemene Ledenvergadering (ALV) moet minstens éénmaal per jaar worden gehouden. De ALV is het hoogste orgaan in de vereniging, het bestuur is ondergeschikt aan de ALV.

Een programma en gastsprekers lijken mij zaken van latere zorg. Deze horen bij evenenmenten en activiteiten die het bestuur na de oprichting van de vereniging samen met en voor de leden (en anderen) gaat organiseren.

Toegevoegd na 6 minuten:
evenenmenten = evenementen
Antoni
9 jaar geleden
Begin klein. Zoek medestanders die het leuk vinden om dingen te organiseren en organiseer b.v. een excursie voor je studiegenoten. Je krijgt dan meteen in de gaten wat er allemaal komt kijken bij organiseren en wie er echt bereid is om aan de slag te gaan voor de studievereniging. Praat tegen wie het maar horen wil over je plan om een studievereniging op te richten, zo krijg je veel input en ideeën.

Als je een bestuur van een aantal mensen bij elkaar hebt, kun je een plan opstellen van wat de doelen van de studievereniging zijn. Ga eens vragen bij het bestuur van een andere studievereniging, misschien mag je hun statuten en hun huishoudelijk reglement wel inzien, of kun je een jaarkalender met alle activiteiten 'overnemen'.

Ga lobbyen bij je faculteitsbestuur (of hoe dat bij jouw studie ook mag heten) en probeer een startbedragje te krijgen om te kunnen 'stichten' bij de notaris. Reken daar zo'n 400 euro voor. Kies of je vereniging of stichting wilt zijn: als je vereniging bent, kun je je leden om lidmaatschapsgeld vragen, als je stichting bent, kun je alleen geld binnen krijgen via betaalde activiteiten, sponsoring en donaties en heb je geen leden.

Voor een naam zou ik een wedstrijd uitschrijven: zoek iemand die een leuke prijs wil sponsoren en stel je wedstrijd open.

Voor een website heb je geld, tijd, handigheid en inhoud nodig. Ik zou beginnen met een facebookpagina, en als je studievereniging eenmaal lekker loopt, pas een echte website optuigen.

Iets waar je goed rekening mee moet houden, is dat je als bestuurslid uiteindelijk aansprakelijk bent voor het doen en laten van je stichting of vereniging, ook financieel. Je kunt geen geld uitgeven dat je niet hebt; als je zelf kosten voorschiet loop je risico dat je ze niet terug ziet. Je kunt je als stichting of vereniging wel verzekeren tegen risico's die met aansprakelijkheid te maken hebben.

Een vereniging of stichting heeft een voorzitter, secretaris en penningmeester en kan verder een aantal algemene bestuursleden hebben, of bestuursleden met een specifieke taak (b.v. hoofd boekencommissie, hoofd feesten en partijen, hoofd excursies...). Deze commissarissen kunnen dan weer een commissie onder zich formeren die zich met dat specifieke doel bezig houdt.

Er zijn natuurlijk al heel veel studieverenigingen, kijk vooral het kunstje goed af! Ga vooral praten met bevriende besturen en vraag hoe zij het aanpakken.
Succes!