Als je zakt in klas 4 gymnasium, en je gaat naar een andere school, is dat dan atheneum of havo?

Ik bedoel, als je in klas vier niet overgaat heb je twee keuzes; je doet het jaar over OF je gaat naar een andere school. Maar is dat dan atheneum of havo?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
6.5K

Antwoorden (5)

Gymnasium en atheneum vallen beiden onder VWO. Je kunt als je gezakt bent in gymnasium 4 niet naar atheneum 5. Wel zijn er scholen die het mogelijk maken om als je gezakt bent in gymnasium 4, havo 5 te doen. En daarna kun je eventueel in een jaar je VWO diploma halen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heel fout antwoord, na havo 4 zijn er al vakken afgesloten, je zult dus heel veel moeten inhalen en daar beginnen maar weinig scholen aan.
Ik ken ook een paar mensen waarbij ze op een andere school hetzelfde niveau hebben kunnen blijven doen terwijl ze op hun voormalige school zouden zijn blijven zitten (atheneum naar atheneum). Gymnasium 4 naar Atheneum 5 is dus geen onmogelijke optie, het ligt er aan hoe je gezakt bent, als je op latijn/grieks zakt dus bijvoorbeeld kun je alsnog atheneum 5 belanden)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee je kunt niet van gym 4 naar ath 5 als je geen overgang hebt naar gym 5. Ook niet als dat alleen op Latijn/Grieks zou zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nou blijkbaar kan het dus wel?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Uit jouw antwoord blijkt niet of je werkelijk iemand kent die dit gedaan heeft maar nee in principe kan dit echt niet. Het is allebei gewoon VWO linksom of rechtsom, je hebt ook TTO en je hebt technasia maar zonder overgangsbewijs ga je niet over.
Het ligt heel sterk aan hoe je staat voor je vakken naast Latijn en/of Grieks, sta je er goed voor dan zou atheneum 5 best mogelijk zijn, zo niet wellicht 5 havo
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee atheneum 5 kan niet, je kunt niet op latijn/grieks blijven zitten, vaak zijn er meer vakken met een probleem.
Dit zijn de mogelijkheden:
- Opnieuw Gymnasium (of atheneum) 4, dit spreekt voor zich. Je blijft gewoon een jaar zitten. De school zal tegen jou zeggen of zij het blijven zitten waardevol achten.
- Naar atheneum 5 kan praktisch gezien niet. Als je naar atheneum 5 gaat, ben je verplicht om een vreemde taal erbij te kiezen. Waarschijnlijk heb je deze taal niet nu gehad en dan zal je dus een compleet leerjaar achterstand moeten inhalen.
- HAVO 4, meest waarschijnlijke optie. Je stroomt af van het VWO naar de HAVO. Dit zal waarschijnlijk ook het advies van de school zijn.
- HAVO 5, je kunt alléén naar HAVO 5 als je op papier ook naar VWO5 zou mogen. Ben je dus gezakt (voldoe je dus niet aan de slaagregeling), dan kom je ook niet in HAVO 5 terecht.

Al met al is blijven zitten vaak niet succesvol, de school zal je hier een advies over geven. Bovendien zijn de keuzes die je geeft niet waar, je kunt ook gewoon afstromen binnen je eigen school, mits die school het niveau waarnaar je afstroomt wel geeft.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat ligt aan wat de school wil. Het kan gymnasium 4 worden of atheneum 4 of havo 4, havo 5 is bijna nooit mogelijk omdat in havo 4 al dingen voor het examen zijn afgerond.