kan ik van 3 kader van school afgaan en dan een mbo 2 opleiding gaan doen ?

Of moet ik dan beginnen bij mbo 1 . - ik weet dat het veel beter is om je middelbare school af te maken, maar ik zit met privacy redenen en wil hier graag meer over weten ,-

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Mbo 2 heeft in principe de toelatingseis dat je een vmbo-diploma hebt, maar die eis vervalt wanneer je een opleiding doet, waarvan er geen mbo 1 variant is. Het is dus in theorie mogelijk om te starten met een mbo 2 opleiding, maar dit zal niet gelden voor alle opleidingen.
Daarnaast is er nog een probleempje: scholen mogen je weigeren wanneer ze daar een goede reden voor hebben. Dat je van kader 3 overgaat naar mbo 2 is natuurlijk een beetje vreemd. Je geeft al aan daar een reden voor te hebben en daar zul je dan ook open over moeten zijn bij de opleiding. Maar als de opleiding niet ergens anders gedaan kan worden, mag de school je sowieso niet weigeren.
De beste optie is dus een opleiding waarvan er niet een mbo 1 variant is, en die niet op veel plaatsen wordt aangeboden. Maar ik hoop voor je dat het ondanks je omstandigheden toch lukt om het vmbo af te maken, want dat geeft jou veel meer mogelijkheden.