Waar kun je een colloquium doctum afleggen en is deze dan ook geldig voor een andere universiteit?

Ik ben me aan het oriënteren op de opleiding gezondheidswetenschappen, maar heb niet de juiste vooropleiding.

Mijn voorkeur gaat uit naar Maastricht university. Echter verzorgen zij geen colloquium doctum. Wel kun je met certificaten van Nederlands, Engels en wiskunde op vwo niveau een colloquium doctum bewijs krijgen, maar die certificaten heb ik dus niet

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Een colloquium doctum is opleidingsgebonden en daarom nooit zomaar geldig voor andere opleidingen/andere universiteiten. Het antwoord op je vraag is dus in principe een 'nee'.

Kijk eens naar deze site: http://www.ccvx.nl/ (site van de Centrale Commissies Voortentamen). Dit is een landelijke samenwerkingsverband van de Nederlandse Universiteiten, en ook de Universiteit Maastricht zal het voortentamen wiskunde dat je daar aflegt daarom accepteren.

Daarnaast kun je ook staatsexamen vwo voor individuele vakken doen. Zie http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/voortgezet-onderwijs/vraag-en-antwoord/wat-is-het-staatsexamen.html
Ook deze staatsexamen zal de Universiteit Maastricht en alle andere universiteiten in Nederland accepteren.

Let op voor commerciële bureaus die deze zaken ook aanbieden. Bij hen betaal je vaak een veel te hoog tarief voor een tentamen. Zij proberen je natuurlijk ook altijd eerst een -dure- training aan te smeren die je misschien niet nodig hebt. Ten derde, en misschien het belangrijkste, het kan zijn dat jouw opleiding het certificaat dat je van hen krijgt niet accepteert. Dan zit je helemaal met de gebakken peren.

Let op: neem sowieso altijd eerst contact op met de studieadviseur/examencommissie van de opleiding die je wilt gaan doen.

Succes!