Behalve Meteo(Utrecht) en Bodem,water,Atmosfeer(Wageningen), zijn er andere manieren (bv aardwetenschappen(Msc) of physics (Msc) om meteo te worden?

Via de Universiteit Utrecht (Natuur en sterrenkunde Bsc- Meteo, Oceano en klimaat Msc) en de Universiteit Wageningen (Bodem, water en atmosfeer Bsc- Meteo Msc), kan je bv via Bsc+Msc Aardwetenschappen (Earth Sciences) of Bsc+Msc Physics(vb Astronomy) ook meteoroloog worden?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Hej, wat bedoel je met meteoroloog worden? Er zijn meerdere kanten in de meteorologie, je kan werken op de weerkamer (waarnemen en opstellen van voorspellingen), maar ook werken aan het verbeteren van weermodelen. In beide gevallen ben je 'meteoroloog' volgens mij.
In Delft kun je Applied Earth Sciences doen, met specialisatie in de geoscience and remote sensing, hiermee kan je wel naar binnen lopen bij een weerbureau. Daarnaast kan je best wel veel met toegepaste natuurkunde. In Delft zijn er afdelingen die zich bezig houden met chemical enginering, fluid mechanics en clouds & climate. Waarschijnlijk worden soortgelijke dingen ook aangeboden in Eindhoven en Enschede. Het klinkt iig wel meteorologisch, maar of je hierna officieel meteoroloog bent weet ik niet.
Het leger is meestal op zoek naar meteorologen en heeft een eigen opleiding (volgens mij in samenwerking met UU en WUR).
werken bij defensie:
https://werkenbijdefensie.nl/vacatures/officier-meteorologie-korte-officiersopleiding-11.html

Zoek een beetje op de bovengenoemde termen en je komt best ver met je zoektocht. Of het lukt in Amsterdam weet ik niet, maar Utrecht en Delft zijn niet heel ver weg, Nederland is maar een klein landje.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik weet trouwens niet of je zomaar bij het leger kunt als niet-Nederlander.