mag een school tassen doorzoeken zonder toestemming?

Mag een school de tassen van leerlingen doorzoeken als ze denken dat hier bijvoorbeeld alcohol in zit? Ik had gelezen dat dit in strijd is met artikel 55a maar toen ik dit op school navroeg zei ze dat de school hier wel recht op heeft als de inhoud de gezondheid van leerlingen in gevaar brengt. Is dit waar en zo niet waar staat dit in de wet?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
7.9K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Misschien verschilt de wet wel per gemeente ipv één gestandaardiseerde wet die voor het hele land geldt? Ik gok maar mee, zou het anders niet weten hoor.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoi bedankt voor de reactie het gaat om de gemeente langedijk
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zoiets heet in ieder geval een verordening op gemeentelijk niveau, en niet een wet. Misschien word je er iets wijzer van als je contact opneemt met de gemeente? Desnoods dmv je ouders? Geen dank hoor. En ik weet overigens niet waarom dit iets is om je om op te winden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Omdat ze mn rum in beslag namen en me onvriendelijk behandelde toen ik ze hierop wees kwamen ze met dit ik probeer nu een tegen argument te zoeken overegins is zeuren mn hobby
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat moet je met rum op school? Meen je dat je straks rum naar je werk mee mag nemen zonder dat dit consequenties heeft?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ga geen discussie voeren over het internet kunnen mensen gewoon een antwoord geven
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kijk je schoolregels hier eens op na, als er in staat dat het mag, dan mag het.
http://www.cswvandeperre.nl/nl/csw-van-de-perre_leerlingen_schoolregels.htm
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het lijkt me wel dat scholen een redelijke mate van vrijheid hebben om hun regels op te stellen. Ben je het niet mee eens, zoek je een andere. Wat de wet hier precies mee te maken heeft, weet ik niet zo goed. Volgens mij ben je jezelf druk maken om niks. Ben maar blij, zou ik zeggen, dat de school je niet strafbaar heeft gesteld.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als de school iemand verdenkt van het bezit van drank drugs of gestolen waar of een wapen mag de school ten aller tijde ook tassen controle uitvoeren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Haha altijd die verontwaardigde pubers! Er zijn scholen in Amsterdam waar ze elke week kluisjescontrole hebben en elke week weer wordt er wat gevonden! Dit is geen landelijke wet maar het staat in de schoolregels. Heb je geen straf gehad en ga je nog zeuren? Onbegrijpelijk!

Antwoorden (1)

Wanneer dit in het huishoudelijk reglement van de school wordt vermeld mag het. Men is bij het inschrijven op de school akkoord gegaan met het huishoudelijk reglement. Weigert iemand echter aan de tassencontrole mee te werken dan kan de school hier sancties op zetten (verwijdering).

Zoek ook eens in een zoekmachine naar 'tassencontrole op school'. Dan vind je snel een aantal sites met scholen waarin het in de huisregel of protocol is opgenomen.
Het handigst is misschien om de huisregels van je eigen school er op na te zien.