Wat is het verschil tussen Master en Bachelor en dan is er ook nog HBO en universitair Bachelor?

Hoe zit dit?

1.1K
Antoni
10 jaar geleden
Om het allemaal nog ingewikkelder te maken zijn er drie verschillende universitaire mastertitels: 1) Master of Arts (MA), voor het afronden van een studie in de geesteswetenschappen (letteren, theologie of filosofie); 2) Master of Science (MSc), voor het afronden van een studie in de toegepaste wetenschappen (techniek, ingenieursstudies), de exacte wetenschappen (alle natuurwetenschappen of wiskunde) of de sociale wetenschappen (bijvoorbeeld economie, sociologie, criminologie en psychologie); 3) Master of Laws (LLM), voor het afronden van de studie rechtsgeleerdheid).

Het beste antwoord

Master en Bachelor zijn internationale termen voor behaalde graden.
Master behaal je na je bachelor.

In Nederland heb je twee routes waarbij je je Bachelor kan behalen:
- via het HBO, waar een Bachelor route 4 jaar duurt.
- via de universiteit, waar een Bachelor route 3 jaar duurt.

De master kan je maar op 1 manier behalen, via een universiteit en duurt over het algemeen 2 jaar.

Het achterliggende idee is dat je op deze manier veel beter aansluiting internationaal kan vinden. Je kan hier je Bachelor doen en in Italie je Master (of een andere combi).

Nu het verwarrende.
Er zijn HBO opleidingen die post HBO studies aanbieden waarmee je je Master behaalt (bijvoorbeeld bij Fysiotherapie). Die zijn geen gewone masters of science studies! Gewoon een naam. Het had ook een HBO+ studie of specialisatie kunnen heten (in het geval van de fysiotherapeuten zijn ze wel druk bezig om er een echte master-studie van te maken, maar zo ver is het nog niet).