Waarom vestigen veel nieuwe bedrijven zich in streng gereformeerde gemeenten en maken ze daar zoveel nieuwe bedrijventerreinen?

Urk, staphorst e.d. zijn plaatsen waar veel nieuwe bedrijven zich vestigen op nieuwe bedrijventerreinen die voor minder streng gelovige mensen aantrekkelijk zijn.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (2)

In dergelijke dorpen is de sociale controle vaak groter en waarschijnlijk vinden die bedrijven het daarom veiliger.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is m.i. geen enkel verband tussen gemeenten waar veel streng-gelovige mensen wonen, en het aantal nieuwe bedrijventerreinen.

Hooguit zou je kunnen zeggen, dat mensen met een calvinistische achtergrond, hard werken en ondernemend zijn, maar zelfs die uitspraak is al een tikkeltje gevaarlijk. Want er zijn genoeg minder streng-gelovige, en niet-gelovige hardwerkende en ondernemende mensen.

In bijna alle gemeenten schieten de bedrijventerreinen als paddestoelen uit de grond. Het is algemeen beleid van gemeenten om al te grootschalige bedrijvigheid, zoals bv autobedrijven uit het centrum en buitenwijken te weren, en die te concentreren op een bedrijventerrein, om de leefbaarheid van bewoonde gebieden te bevorderen.