Een portfolio is per definitie persoonlijk. En de vorm waarin het wordt gegoten - als traditionele map of digitaal dossier - verschilt van organisatie tot organisatie...

Volg de link en je hebt een 'voorzetje'
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Er bestaat niet zo iets als een standaard portfolio, de opleiding bepaalt wat er in moet.

Het komt er in het kort op neer dat het portfolio een beeld moet geven van wie je bent, wat je kunt (je 'competenties', 10 x woordwaarde op de bullshitbingo), wat je geleerd hebt, wat je gedaan hebt om dat te leren, wat je nog wil gaan leren en hoe je dat gaat doen. Vooral veel reflecteren op je eigen sterke en zwakke punten en laten zien dat je van goede wil bent en jezelf kent.

Als je een lijstje wil zien, kijk dan op onderstaande link.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is geen standaard indeling. Dat is maar goed ook, want je moet een portfolio zelf vormgeven en zelf invullen. Het moet een ander laten zien wie jij bent, wat je kan, wat je nog wil leren en hoe je dat gaat doen.
Bij mijn opleiding zie je vaak grote mappen met verschillende tabbladen erin. Een persoonlijke foto, afbeelding of tekst op de voorpagina en een handige leeswijzer in het begin.. zodat de lezer de weg kan vinden in je portfolio.
Achter tabblad 1 kun je vertellen wie je bent, wat je hebt geleerd, wat je sterkten en zwakten zijn, hoe je aan leerdoelen gaat werken, enz.
Achter tabblad 2 zou je bijvoorbeeld verschillende testen kunnen maken zoals persoonlijkheidstesten, communicatiestijlen test of leerstijlentest en dan aan de hand van de resultaten vertellen wat dat over je zegd. Ook kun je achter een tabblad een verslag plaatsen waar je trots op bent, zodat de lezer kan zien wat je gemaakt hebt. Verder kun je een tabblad archief maken voor oude ontwikkelingsplannen en kun je zelf vast ook nog wel wat verzinnen wat erin kan en achter welk tabblad dat dan geplaatst kan worden.
Zo ziet een portfolio er dus vaak uit.. in de link hieronder zie je de antwoorden van een soortgelijke vraag. Succes!