Wat is het verschil tussen Brits Engels en Amerikaas Engels?

- cultuur
- taal

Toegevoegd na 33 minuten:
En hoe zie je dit verschil in serie's?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Dat is vergelijkbaar met de verschillen tussen het Nederlands en het Vlaams.

Beide talen hebben dezelfde oorsprong en lijken (nog) enorm op elkaar.

Maar er is inmiddels wel een verschil in klank merkbaar en een aantal woorden worden in Amerika wel gebruikt, maar in Engeland weer niet en vice-versa.

Net als het Nederlands en het Vlaams zijn beide talen nog wel grammaticaal aan elkaar gelijk.
Waarschijnlijk zullen ook in de toekomst wel verschillen in grammatica gaan ontstaan. Net als tussen het Nederlands en het Zuid-Afrikaans het geval is.

Toegevoegd na 1 uur:
Ik begrijp niet geheel wat je bedoeld met verschillen in series.

Maar meestal kun je het verschil duidelijk horen (klank) en zien aan de omgeving waarin het zich afspeelt.

Landhuisjes en een beleefde spreekwijze duiden vaak op een Britse omgeving (en ze rijden er aan de ‘verkeerde’ kant van de weg)

Veel wolkenkrabbers, of ranches en een hoog "F*ck" gehalte of juist een zwaar christelijk verhaal duiden vaak op een Amerikaanse serie.

Maar dit is allemaal kort door de bocht en clichématig. Met zekerheid kun je het alleen weten door de specifieke serie op het internet op te zoeken.

Overigens komen er ook een paar goede series uit het Australische continent. Een ook die hebben weer hun eigen klank en stijlfiguren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Weet je ook hoe je het verschil ziet in serie's?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Plusje.
En het Amerikaans tendeert naar een wat simpeler spelling. Ik weet trouwens niet of dat de officiële spelling is. Maar bijvoorbeeld "Open All Nite" is een veel voorkomende schrijfwijze.