Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik heb mijn jaarcontract nog steeds niet ontvangen(loopt al bijna af).Ik werk als oproepkracht in n slagerij. Mag ik weigeren?

Ik weet niet welk soort contract ik heb. Nu heb ik aangegeven dat ik op 5 dec. pas smiddags kan en 21 dec.tot 13.30. Daar zijn ze t niet mee eens. Ik wil zelf de regie hebben hoeveel ik werk.Snap ook dat er in dec.veel gewerkt moet worden,maar ik kan toch niet 24/7 standby staan. Ook in de zomermaanden wil ik een max aantal uren werken,mag dit?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
863
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dan zul je toch echt eerst moeten weten wat er in je contract afgesproken is. Wel vreemd dat je dat zelf niet weet als je er al bijna een jaar werkt!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat gaat niet zomaar. In principe heb je met een oproepcontract wel enige vrijheid, maar je kunt niet zomaar zeggen: dan en dan werk ik niet. In dit soort gevallen is onderling overleg het beste, Lukt dat niet, gaat volgens de regels degene met het grootste belang voor. Het is dan jouw belang om niet te werken vs. je werkgever z,n belang dat jij wel werkt.Meestal heeft je werkgever dat grootste belang en zul je je plannen dus iets aan moeten passen.
Zie ook deze link:https://peoplebusiness.nl/artikelen/wet-en-regelgeving/flexibele-arbeidsrelaties-nul-uren-contract
HeerVoldemort
6 jaar geleden
De reactie hierboven is erg kort door de bocht. Want je bent niet verplicht om te komen afhankelijk van je contract. Maar aangezien je deze nog steeds niet hebt... Heb je überhaupt wel een keer iets getekend? https://www.advocatenkantoorbloem.nl/nieuws/moet-de-werknemer-een-oproep-altijd-aannemen

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Het beste wat je kunt doen is de details opvragen bij je werkgever. Een jaarcontact kan dit alleen met wederzijds goedvinden. Deze vraag ligt dus voor 100% bij je werkgever. Hieronder toch nog wat extra informatie: