Ik heb mijn jaarcontract nog steeds niet ontvangen(loopt al bijna af).Ik werk als oproepkracht in n slagerij. Mag ik weigeren?

Ik weet niet welk soort contract ik heb. Nu heb ik aangegeven dat ik op 5 dec. pas smiddags kan en 21 dec.tot 13.30. Daar zijn ze t niet mee eens. Ik wil zelf de regie hebben hoeveel ik werk.Snap ook dat er in dec.veel gewerkt moet worden,maar ik kan toch niet 24/7 standby staan. Ook in de zomermaanden wil ik een max aantal uren werken,mag dit?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dan zul je toch echt eerst moeten weten wat er in je contract afgesproken is. Wel vreemd dat je dat zelf niet weet als je er al bijna een jaar werkt!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat gaat niet zomaar. In principe heb je met een oproepcontract wel enige vrijheid, maar je kunt niet zomaar zeggen: dan en dan werk ik niet. In dit soort gevallen is onderling overleg het beste, Lukt dat niet, gaat volgens de regels degene met het grootste belang voor. Het is dan jouw belang om niet te werken vs. je werkgever z,n belang dat jij wel werkt.Meestal heeft je werkgever dat grootste belang en zul je je plannen dus iets aan moeten passen.
Zie ook deze link:https://peoplebusiness.nl/artikelen/wet-en-regelgeving/flexibele-arbeidsrelaties-nul-uren-contract
HeerVoldemort
6 jaar geleden
De reactie hierboven is erg kort door de bocht. Want je bent niet verplicht om te komen afhankelijk van je contract. Maar aangezien je deze nog steeds niet hebt... Heb je überhaupt wel een keer iets getekend? https://www.advocatenkantoorbloem.nl/nieuws/moet-de-werknemer-een-oproep-altijd-aannemen

Antwoorden (1)

Het beste wat je kunt doen is de details opvragen bij je werkgever. Een jaarcontact kan dit alleen met wederzijds goedvinden. Deze vraag ligt dus voor 100% bij je werkgever. Hieronder toch nog wat extra informatie:

Let op
Heeft je bedrijf een verplichte cao? Check dan of er bijzondere bepalingen voor jaarcontracten in staan.

Meer informatie
Zitten er ook nadelen aan een jaarcontract?
Bij tijdelijke contracten is het lastig om de arbeidsrelatie tussentijds te beëindigen. Eigenlijk kan dit alleen met wederzijds goedvinden. Je kunt een opzegbeding in de arbeidsovereenkomst opnemen, maar dan moet je bij een voorgenomen ontslag een gemotiveerde aanvraag indienen bij de kantonrechter of het UWV. Bovendien kan je werknemer met een opzegbeding gemakkelijker tussentijds opzeggen, ook als jij dat niet wilt.
e Wet werk en zekerheid voorziet in een zogeheten aanzegtermijn van één maand voor tijdelijke dienstverbanden van zes maanden of langer. Loopt een jaarcontract op zijn einde, dan ben je verplicht om je werknemer hierover minimaal een maand van tevoren schriftelijk in te lichten. Deze verplichting geldt als je van plan bent het jaarcontract te beëindigen, maar ook als je het wilt verlengen.

De aanzegplicht is bedoeld om tijdelijke werknemers snel duidelijkheid te geven. Zo kunnen ze tijdig een nieuwe baan zoeken als dat nodig is. Als jij een werknemer niet of niet tijdig informeert, moet je hem een vergoeding betalen. Deze zogeheten ‘aanzegboete’ wordt berekend naar rato van het aantal weken dat je de aanzegtermijn overschrijdt en bedraagt maximaal één bruto maandsalaris.

Tip
Stuur een ontslagbrief zowel per aangetekende als gewone post. Zo voorkom je discussies over het wel of niet ontvangen van de brief.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Erna55
6 jaar geleden
De vraagsteller wil weten of hij op 5 dec en op 21 dec verplicht moet werken.