Ik heb mijn jaarcontract nog steeds niet ontvangen(loopt al bijna af).Ik werk als oproepkracht in n slagerij. Mag ik weigeren?

Ik weet niet welk soort contract ik heb. Nu heb ik aangegeven dat ik op 5 dec. pas smiddags kan en 21 dec.tot 13.30. Daar zijn ze t niet mee eens. Ik wil zelf de regie hebben hoeveel ik werk.Snap ook dat er in dec.veel gewerkt moet worden,maar ik kan toch niet 24/7 standby staan. Ook in de zomermaanden wil ik een max aantal uren werken,mag dit?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste wat je kunt doen is de details opvragen bij je werkgever. Een jaarcontact kan dit alleen met wederzijds goedvinden. Deze vraag ligt dus voor 100% bij je werkgever. Hieronder toch nog wat extra informatie: Let op Heeft je bedrijf een verplichte cao? Check dan of er bijzondere bepalingen voor jaarcontracten in staan. Meer informatie Zitten er ook nadelen aan een jaarcontract? Bij tijdelijke contracten is het lastig om de arbeidsrelatie tussentijds te beëindigen. Eigenlijk kan dit alleen met wederzijds goedvinden. Je kunt een opzegbeding in de arbeidsovereenkomst opnemen, maar dan moet je bij een voorgenomen ontslag een gemotiveerde aanvraag indienen bij de kantonrechter of het UWV. Bovendien kan je werknemer met een opzegbeding gemakkelijker tussentijds opzeggen, ook als jij dat niet wilt. e Wet werk en zekerheid voorziet in een zogeheten aanzegtermijn van één maand voor tijdelijke dienstverbanden van zes maanden of langer. Loopt een jaarcontract op zijn einde, dan ben je verplicht om je werknemer hierover minimaal een maand van tevoren schriftelijk in te lichten. Deze verplichting geldt als je van plan bent het jaarcontract te beëindigen, maar ook als je het wilt verlengen. De aanzegplicht is bedoeld om tijdelijke werknemers snel duidelijkheid te geven. Zo kunnen ze tijdig een nieuwe baan zoeken als dat nodig is. Als jij een werknemer niet of niet tijdig informeert, moet je hem een vergoeding betalen. Deze zogeheten ‘aanzegboete’ wordt berekend naar rato van het aantal weken dat je de aanzegtermijn overschrijdt en bedraagt maximaal één bruto maandsalaris. Tip Stuur een ontslagbrief zowel per aangetekende als gewone post. Zo voorkom je discussies over het wel of niet ontvangen van de brief.

Bronnen:
https://www.ondernemenmetpersoneel.nl/aann...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100