Wie moet mijn werkschoenen betalen?

Beste gv'ers,

Voor mijn werk via een uitzendbureau is het verplicht om werk/veiligheidsschoenen van het type s2 te dragen. Anders mag ik uiteraard niet op de werkvloer verschijnen.
In de arbeidsinstructie van de opdrachtgever staat dat het uitzendbureau deze zal verstrekken. Bij navraag blijkt dat ik bij het uitzendbureau 30 euro moet betalen voor de schoenen. Ik vind dit uiterst vreemd omdat ik zonder deze schoenen niet kan werken en dus ook geen geld voor mijzelf en het uitzendbureau kan verdienen. Wat nu te doen? stug volhouden dat zij ze gratis moeten verstrekken en dat ik in mijn recht sta? Of toch gewoon betalen (wat ik uiteraard niet wil).

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
13.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ze moeten ze gratis verstrekken maar het kan zijn dat die 30 euro een soort borg is die je terugkrijgt als je ze weer inlevert en dat mag natuurlijk wel. Bij mij is het andersom, ik moet betalen als ik ze niet inlever.
Antoni
10 jaar geleden
Is de 30 euro niet gewoon borg, die je terugkrijgt als je de schoenen weer inlevert, zodra je stopt met het werk?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in de mail van het uitzendbureau staat het volgende: ''We kunnen schoenen voor je bestellen echter kost dat €30,- dan zijn die schoenen ook echt van jou.'' ''De keuze is aan jou.''
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar dat mag dus niet, als werkschoenen moeten van de werkgever moet de werkgever of het uitzendbureau ze verstrekken. Dat is verplicht. Aan de andere kant, als jouw voeten niet meer groeien heb je wel voor 30 euro werkschoenen en veel gewone schoenen heb je niet voor dat bedrag en als je nu werk had waar je met je eigen schoenen mag lopen krijg je ze ook niet vergoed.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Werkgever is verplicht veiligheidsmateriaal beschikbaar te stellen. Zodat de werknemer veilig zijn werk kan uitvoeren.

Het beste antwoord

Dit moet betaald worden door jou werkgever.

Zie artikel 44 van de arbowet:
"De kosten die zijn verbonden aan de naleving van de regels die bij of krachtens deze wet zijn gesteld, worden niet ten laste van de werknemers gebracht."
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Niet doen betekent geen werk. Ik raad je aan in eerste instantie de betaling te doen onder protest. Als vervolgens blijkt dat jij voor het uitzend bureau en de werkgever een waardevolle kracht bent, zullen ze jou die schoenen heus wel vergoeden. Investeer in jezelf die schoenen zijn later altijd weer nuttig bij een evt volgende betrekking.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
het bedrijf is ten alle tijden veplicht om alle benodigde PBM's (persoon beschermende middelen) ter beschikking te stellen. dit staat in de ARBO. ze zijn niet verplicht de mooiste en beste spullen terbeschikking te stellen maar ze moeten jou werkschoenen verlenen.

http://gevaarlijkwerk.arbozone.nl/artikelen/persoonlijke-beschermingsmiddelen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Prima bron voor de vraagsteller om te noemen in zijn protestbrief aan het uitzendbureau!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Plus, wel jammer dat je het woord gratis er niet tussen gezet hebt, terwijl ook dit duidelijk in de bron vermeld staat. Dat had het antwoord compleet gemaakt. Zet dat er even bij.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waarom moet gratis er tussen?
Als de werkgever verstandig is, stelt hij ze ter beschikking (= werkgever blijft eigenaar van de schoenen). Dat is fiscaal de 'goedkoopste' oplossing.

(Vergoeden (= werknemer was al eigenaar en krijgt aanschafbedrag terug) of verstrekken (= werknemer wordt eigenaar) is onvoordeliger, voor het bedrijf of voor jou. (Werkkostenregeling)

Maar het is het inlenend bedrijf dat deze schoenen moet 'regelen', niet het uitzendbureau (de juridische werkgever):

"Vraag: Onze uitzendkracht heeft geen veiligheidsschoenen maar moet ze eigenlijk wel dragen. Wie moet nu deze schoenen aanschaffen, ik of het uitzendbureau?
Antwoord: Voor uitzendkrachten geldt dat er eigenlijk sprake is van twee werkgevers: het uitzendbureau waarvan ze het salaris ontvangen, en de werkgever waar ze in dienst zijn. We noemen dit respectievelijk de juridische en de feitelijke werkgever.
Voor de Arbowet geldt dat als werkgever wordt gezien: degene die onder gezag arbeid laat verrichten, u in dit geval. Diegene moet dan ook de persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM) verstrekken en toezicht houden op gebruik, in dit geval de veiligheidsschoenen. "

http://www.arbocompagnie.nl/default.asp?path=mbahhua5&id=65
Computoon