Hoe kun je cursusgeld terugvragen?

Ik stop met mijn opleiding, maar ik heb al voor een vol jaar betaald (ingaande februari 2014 t/m februari 2015). Ik weet dat ik dit dan kan terugvragen, aangezien ik die periode geen opleiding doe, maar ik kan nergens vinden hoe ik dit dan doe en voor wanneer die gebeurt moet zijn..
Let wel op dat ik het hier over cursusgeld heb (deeltijd opleiding) en niet over lesgeld (voltijd) of over DUO.

Toegevoegd na 3 uur:
Oke, het is wat vaag, dus hier duidelijker:

Als je 18 jaar en ouder bent en je volgt een voltijd mbo opleiding, moet je wettelijk lesgeld betalen.
Als je 18 jaar en ouder bent en je volgt een deeltijd mbo opleiding, moet je wettelijk cursusgeld betalen.

AAN DE OVERHEID.

Dit kan je dus ook van de overheid terugkrijgen.

Lees:

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/volwassenenonderwijs/vraag-en-antwoord/wanneer-heb-ik-recht-op-vermindering-vrijstelling-of-teruggave-van-het-cursusgeld.html

Het enige dat ik niet kan vinden, en dus hopende hier een antwoord op te krijgen, is HOE ik dit geld terug krijg.
Ik weet dat ik dit moet terugvragen bij de overheid en niet bij de opleiding (welke een ROC is), ik kan alleen niet vinden wáár..

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2K
ronron1212
10 jaar geleden
Ook cursus geld is vaak niet terug te vragen opleider geven vaak pas een cursus als deze is volgeboekt.
ronron1212
10 jaar geleden
De opleider geeft jou geen geld terug. De reden is dat hij ook zijn kosten heeft en dan in eens minder inkomsten omdat jij wilt stoppen. Je hebt getekend voor een cursus dus moet je betalen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee je begrijpt het niet, iedereen (ook degene die over 1 maand afstuderen) hebben voor 1 jaar betaalt. Zij kunnen het geld ook terugvragen (ze zijn immers klaar met te opleiding, alleen omdat de overheid zo nodig enkele maanden van tevoren het geld wilde innen, moest iedereen betalen terwijl niemand verder gaat) Mijn vraag is niet OF ik het terug kan vragen, maar vraag is HOE en waar.
ronron1212
10 jaar geleden
Stel je vraag dan wat duidelijker en geef aan over welke opleiding of cursus je het hebt en wat de voorwaarde zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De vraag duidelijker stellen?
Is de vraag: HOE vraag je cursusgeld terug? Niet goed genoeg?
De rest is absoluut niet relevant omdat ik alleen wil weten HOE je het terugvraagt.
De rest is mijn zaak.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dan ga je naar je opleider toe en vraagt het aan hen; een een leraar, of aan het secretariaat van de instelling. Of anders aan degene waarvan je vernomen hebt dat je je geld wel terug kan krijgen. Je kunt toch wel begrijpen dat het heel lastig is om zo'n vraag te beantwoorden als niet gegeven is of je -bv- een opleiding aan een universiteit of hogeschool doet, aan een middelbare of beroepsopleiding, een LOI cursus, of een stage bij de bakker om de hoek.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
'Van wie ik het heb vernomen' is van de overheid die mijn geld dus ook heeft.
Laat maar zitten, ik bel de overheid wel op.
Het is het wettelijke cursusgeld dat je moet betalen vanaf je 18e als je een deeltijd mbo opleiding doet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vrijwel nergens kun je het terugvragen omdat in de Algemene Voorwaarden staat. Dus dat hangt vanaf waar je dit hebt gevolgd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb het bewerkt.

Antwoorden (1)

In artikel 14.4 van Uitvoeringsbesluit Les- en cursusgeldwet 2000 staat dat je dit moet aanvragen bij het bevoegd gezag. Zo ver ik uit de toelichtende teksten van Rijksoverheid kan opmaken is dit de IB-groep. Tegenwoordig Dienst Uitvoering Onderwijs.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ook als ik niks te maken heb met DUO?
Of schrijft de school dit door naar DUO? Ik zal eens kijken bedankt!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je bent altijd daar bekend. De opleiding moeten jouw gegevens opnemen in BroN en dat wordt beheerd door DUO. Zie: http://www.duo.nl/zakelijk/Gemeenten/Gegevensuitwisseling/Wat_is_BRON.asp
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ah, ik dacht altijd dat DUO alleen was voor studenten/leerlingen met een studiefinanciering.
Weer wat geleerd! Erg bedankt ;)