Urennorm voortgezet onderwijs

De onderwijstijd in het voortgezet onderwijs is in de onderbouw 1.040 uur per jaar. In de bovenbouw moeten leerlingen 1.000 uur onderwijs krijgen en in het examenjaar 700 uur.
ronron1212
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wauw, dat jij dat uit je hoofd weet! +
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat kan ook opgezocht zijn. Staat gewoon op de site
van de Rijksoverheid. Plus!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
O, jammer, gevonden inderdaad :)
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/schooltijden-en-onderwijstijd/normen-onderwijstijd
fisbel
10 jaar geleden
Als een leerling voortgezet onderwijs 32 lessen heeft van 50 minuten is dat 1600 minuten per week. Er zijn 40 weken (wordt 41) dat er onderwijs is. En 60 vakantiedagen (12 weken) Omdat er aan het begin en het eind van het jaar niet altijd lessen zijn vanwege opstarten en aan het eind rapportvergaderingen e.d. is het duidelijk dat de 1040 norm niet of maar nauwelijks wordt gehaald. Immers de volle 40 weken geeft 64.000 minuten oftewel 1067 uur. In de praktijk wordt meestal maar 36 of 37 weken lesgegeven c.q. zijn er dagen met een onderwijsactiviteit zoals een sportdag. Berucht in dit verband waren de 'ophokuren' Twee weken op een totaal van 40 onderwijsweken! Dit om aan de urennorm te voldoen. Als er lesuitval dreigde vanwege bijvoorbeeld ziekte van een leerkracht en er was geen invaller (lees: vrijgeroosterde leeerkracht), werden de leerlingen 'opgehokt' in bijvoorbeeld de aula om huiswerk 'onder toezicht' van stagiair, conciërge of ander persoon te maken. Het management heeft het voor deze inzet uiteraard altijd te druk. De Tweede Kamer had eind 2012 bijna ingestemd met het voorstel de urennorm op 1000 uur te zetten. Maar doordat de PVV (waar deze partij al niet goed voor is) daar niet voor was, is de officiële urennorm nog steeds 1040. Scholen moeten dus net als vroeger nog altijd creatieve oplossingen bedenken om aan deze urennorm te voldoen. De onderhandelingen over de urennorm duren nog steeds voort. Het laatste woord is er nog niet over gezegd. http://www.geenophokurenmeer.nl/
http://www.metronieuws.nl/nieuws/tweede-kamer-herziet-1040-urennorm/IWIllr!dYaN0YyFGohRWyCRkAQGg/