Wat zijn de verplichte vakken voor Havo ?

Mijn dochter gaat volgend jaar naar de 2de klas havo, maar ze heeft heel veel moeite met geschiedenis.
Ik kan haar daar echt niet bij helpen, ik had LHNO opleiding (vmbo B)
Dus ik keek op Google of ze dat vak misschien volgend jaar kan laten liggen, maar ik snap er helemaal niks van als ik kijk bij verplichten vakken voor havo.

http://www.ib-groep.nl/Images/Vakkenschema_Havo_nieuw_feb_tcm7-14533.pdf

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.6K

Het beste antwoord

uw dochter moet SOWIESO geschiedenis volgen tot en met de 3e klas. Hierna moet ze dan een exact profiel kiezen (dit houdt in scheikunde, biologie e.d.). Dit heet Natuur en Gezondheid (NG) of Natuur en Techniek (NT). Als ze Economie en Maatschappij (EM) of Cultuur en Maatschappij (CM) kiest, moet ze verplicht geschiedenis volgen tot ze haar diploma heeft gehaald. In haar geval zou ik dus hopen dat ze sterk is in natuurkunde scheikunde en wiskunde, zodat ze na de 3e klas geen geschiedenis meer hoeft te volgen!

Toegevoegd na 51 seconden:
je kunt bij NG of NT altijd economie of een ander vak bijnemen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

ze moet dan in de 3e geen cultuur en maatschappij of economie en maatschappij nemen, als ze dat wel doet moet ze gewoon geschiedenis eindexamen doen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze is juist heel goed in wiskunde en rekenen dus ze zal kiezen voor economie wordt echt moeilijk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik het goed begrijp is ze een béta, dan kies je dus natuur en techniek of natuur en gezondheid als vakkenpakket. Dat kan met eco en zonder geschiedenis.
Gemeenschappelijk deel:

Nederlandse taal en letterkunde - 400
Engelse taal en letterkunde - 360
Maatschappijleer - 120
Culturele en kunstzinnige vorming - 120
Lichamelijke opvoeding - 120

http://nl.wikipedia.org/wiki/Vakkenpakket#Havo

Daarnaast hangt het af van het gekozen profiel.
Bij Natuur en gezondheid
zit wel biologie en aardrijkskunde of natuurkunde,
maar geen geschiedenis.

En verder is het op de eerste plaats aan de school,
om haar een goed advies te geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vakken die sowieso in ieder profiel verplicht zijn: Engels, Nederlands en maatschappijleer. Alle andere vakken kunnen ook verplicht worden maar dat heeft te maken met je profiel. Als je bv E&M neemt moet je geschiedenis kiezen.
12 jaar geleden
het ligt eraan wat je studeert maar hier een voorbeeld:
Cultuur en maatschappij
Geschiedenis
Moderne vreemde taal
Kunstvakken
filosofie
Aardrijkskunde
maatschappijwetenschappen of economie

Natuur en gezondheid
Wiskunde A (eventueel B)
Biologie
Scheikunde
Natuur, leven en technologie
aardrijkskunde of natuurkunde

Natuur en Techniek
Wiskunde B
Natuurkunde
Scheikunde
Natuur, leven en technologie
informatica
biologie of Wiskunde D

Economie en maatschappij
Wiskunde A (of eventueel B)
Economie
Geschiedenis
Management en organisatie
aardrijkskunde
maatschappijwetenschappen
of een moderne vreemde taal2