Welk(e) beroep(en) kun je studeren met vmbo gemengd?

Mijn defenetieve advies is vmbo gemengd en ik wil meer weten wat je kunt studeren/worden met vmbo gemengd.Wat kun je studeren met vmbo gemengd?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.2K
ronron1212
10 jaar geleden
Hoe bedoel je studeren?

Antwoorden (2)

Als je cijfers hoog genoeg zijn kan je na je examen HAVO gaan doen (na VMBO 4 volgt HAVO 4 en daarna HAVO 5), en als je cijfers daar weer hoog genoeg zijn kan je daarop volgend VWO gaan doen (na HAVO 5 VWO 5 en vervolgens VWO 6). In principe kan je met VMBO-tl een MBO als vervolgopleiding doen, met HAVO een MBO of HBO en met VWO een MBO, HBO of een universitaire studie.
De vakken die je in de bovenbouw kiest bepalen tot welke studies je toegelaten wordt, zo kan je bijvoorbeeld geen Natuurkunde gaan studeren als je het VWO niet hebt afgerond met Natuurkunde in je pakket.
Waar het dus op neerkomt is dat het in principe nog alle kanten op kan gaan, zo zou je als je hard werkt best wel eens op een HBO of universiteit terecht kunnen komen, zelfs al begin je op het VMBO.

Toegevoegd na 46 seconden:
Je studeert trouwens ook geen beroep. Je volgt een studie waarbij je de kennis krijgt om een beroep later uit te kunnen voeren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
VMBO gemengd geeft je toegang tot de havo (maar alleen bij bepaalde cijfers, de school bepaalt of je daar heen mag of naar een MBO 3/4 opleiding. Dus je kunt direct na je VMBO gemengd elke studie doen op dat niveau al zul je in de gaten moeten houden of ze een bepaalde sector vragen voor die MBO opleiding.

Na een MBO4 opleiding kun je nog een opleiding volgen op het HBO.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/voortgezet-onderwijs/vraag-en-antwoord/kan-ik-met-een-vmbo-diploma-naar-het-mbo-of-de-havo.html