Wat is VWO oude stijl en wat is nieuwe?

Ik weet niet wat het verschil is tussen oude stijl of nieuwe of dat ik oude stijl doe.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
8.2K
Antoni
10 jaar geleden
Niemand doet op dit moment nog VWO oude stijl, dus als je op dit moment (2013-2014) op het VWO zit, doe je VWO nieuwe stijl.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Precies, ze gebruiken die termen voor mensen die meer dan 12 jaar geleden examen hebben gedaan.

Antwoorden (2)

"Oude stijl" is de opleiding uit de tijd voordat sprake was van de 'profielen'.

In 2001 deed de laatste reguliere lichting eindexamen oude stijl.

Jij volgt dus de 'nieuwe stijl'.
Computoon
10 jaar geleden
In de oude stijl vwo kon je je vakken nog los kiezen. Je had een aantal verplichte vakken, zoals Nederlands, Engels en Wiskunde, de overige examenvakken mocht je zelf kiezen (al hoewel ik mij herinner dat een moderne vreemde taal vaak wel moest). Men is toen over gegaan op de tweede fase, waarbij je een profiel moest kiezen. Eén idee erachter was dat leerlingen daardoor minder makkelijk een pretpakket kon kiezen en vakken hadden meer onderlinge samenhang. Nu is er in de tweede fase ook weer een oude en nieuw stijl, omdat profielsamenstellingen en de mogelijkheden tot extra vakken gewijzigd is.
Maar als je nu op het vwo zit, dan doe je sowieso vwo nieuwe stijl.