Waarom is het pools en russisch zo moeilijk uit te spreken?

Ik was altijd goed in talen.
engels duits en frans ging mij makkelijk af en spreek ik vloeiend.
mijn vrouw is pools maar in haar taal gebruiken ze woorden die je als hollander gewoon niet kunt uitspreken.
ik ben zover dat ik het wel een beetje versta maar spreken is zo moeilijk dat ik struikel over mijn tong.
hoe kan ik dit voorkomen want ik wil het wel graag spreken.
ik heb poolse les maar dat helpt mij niet.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.3K
MartienVraagt
4 jaar geleden
Sommige klankcombinaties lijken moeilijk maar hoeven het niet te zijn. Je hebt soms de combinatie szcz, ziet er bijna angstaanjagend uit maar als je bedenkt dat het eigenlijk sj + tsj is en je denkt aan de Luxemburgse plaats Mesch dan kun je oefenen met een zin als ik hoorde een mus in Mesch tsjilpen. Veel woorden beginnen met prze en dat spreek je uit als psje dus verander van psy-choloog de y in een e en de s in de ch van chocolade en je bent er. Je hebt eigenijk geen klanken die je in het Nederlands helemaal niet hebt, zelfs geen Engelse th en die hebben de meeste van ons tenslotte ook geleerd :)

Het beste antwoord

Ik heb een Hongaarse vrouw en heb de taal ook geleerd,nog moeilijker.
Mijn methode is om de woorden op te schrijven in de taal zoals je ze hoort.
Daardoor wordt de uitspraak beter.
Neem bv het getal 7 Siedem.
Je spreekt het uit als Sjedem.
Maar in het poolse woord zit geen j maar je hoort hem wel.
Als je sjedem zegt dat zit de uitspraak al goed.
Begin gewoon met tellen en eenvoudige woorden,met zo,n cursus komt er vaak teveel in een keer op je af.
Zo kun je het met alle woorden doen,ik heb het ook zo geleerd en ze zeggen dat mijn uitspraak goed is.
Ik kan maar een klein beetje Pools,omdat ik daar op mijn werk mee in aanraking kom,maar ze verstaan mij goed met de woorden die ik ken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het belangrijkste bij een taal spreken is de tong en de lippen .
Je zou naar logopedie kunnen gaan om het trainen van je
uitspraak

Toegevoegd na 2 minuten:
zoek een logopodist op die pools spreekt maar ook nederlands
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het probleem in het pools zijn de verschillende medeklinkers die op mekaar volgen. Die combinatie van medeklinkers hebben ook wel een klank, maar voor ons blijft het in elk geval moeilijk om die allemaal correct uit te spreken.
Ik veronderstel oefenen en oefenen met je vrouw en dit dagelijks.

Ik werk in een Poolse omgeving en het is mij jammer ook nog niet gelukt om mijn basisniveau op te krikken.