Kan een kind met een buitenlands paspoort voor de normale prijs studeren?

Op UVA en HVA zie je de kosten voor een student uit het buitenland.
Mijn vriendin moet in het buitenland bevallen omdat ze wil dat haar dochter een achternaam krijgt die een combinatie is van haar en haar mans achternaam. Nu zie ik op internet vage informatie en begrijp ik haar trots wel en hoe belangrijk een achternaam in haar cultuur is maar buitenlandse studenten betalen meestal meer lesgeld. Ik kan ook niet duidelijk zien wanneer iemand nou wel of niet als buitenlander wordt gezien maar de bedoeling is dus dat het kind een Portugees paspoort krijgt. Ik twijfel of het niet nadelig is voor studiekosten.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er is een europesese afspraak dat elke eu burger aan een universiteit kan studeren voor dezelfde prijs als onderdanen van eigen land.Portugal isEU lid en daarmee zou dan sowieso de nederlandse hoogte van college gelden tellen.Is overigens 1 van de ouders nederlands dan zal het kind waarschijnlijk 2 nationaliteiten hebben, nedelands en portugees. Dan heb je al helemaal geen hoger collegegeld. Maar ook burgers van buiten de eu kunnen soms onder dezelfde voorwaarden studeren als nederlanders, hieronder bv asielzoekers, of mensen met permanente verblijfsstatus om andere redenen.Alleen zal je dan wel van te voren goed moeten informeren bij de universiteit zelf.
ps mijn zoon studeert tegen nederlands tarief en heeft 2 nationaliteiten
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt! Beide ouders hebben nu twee nationaliteiten.

Antwoorden (1)

In het buitenland is een studie relatief duurder omdat de overheid een deel van de kosten betaalt, terwijl je in het buitenland het volledige collegegeld moet betalen. Het exacte bedrag dat je in het buitenland aan collegegeld moet betalen is afhankelijk van de gekozen opleiding en onderwijsinstelling en kost algauw € 3.500 per jaar.

Er zijn binnen Europa echter ook landen waar je minder collegegeld hoeft te betalen (Frankrijk, Spanje) of zelfs helemaal geen collegegeld (Scandinavië). Het gemiddelde collegegeld dat in Portugal betaald moet worden is vergelijkbaar met Italië. In dit laatste land betaal je € 900 per jaar.

Een meevaller is dat je vanaf september 2007 je studiefinanciering mag behouden als je in het buitenland gaat studeren.
fisbel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je reactie het antwoord heb ik al van renier. Het ging namelijk om studeren in Nederland met een niet Nederlands paspoort.