Hoeveel jongeren studeren toerisme (mbo, hbo, wo maakt niet uit) in Nederland?

Ik moet weten hoeveel jongeren toerisme studeren in Nederland. Liefst een totaalplaatje van mbo/hbo/wo.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

Onderstaande gegevens komen van het Amsterdam Economic Board, uit de Human Capital Agenda voor het cluster Toerisme en Congressen.
Ik hoop dat je er iets mee kunt.

2.4 Arbeidsmarkt toeristische attracties
De branche met toeristische attracties bestaat uit de musea en de culturele instellingen gericht op muziek en theater, bedrijven gericht op toeristische rondleidingen (rondvaart, gidswandelingen, fietstours) en neemt, met naar schatting 18.000 banen in 2012, circa 20% van de werkgelegenheid van het cluster voor haar rekening.

2.4.5 Conclusies toeristische attracties
Hoewel er geen harde cijfers beschikbaar zijn, lijkt er op middellange en lange termijn voldoende personeel beschikbaar. De branche is populair om in te werken.

SEO heeft berekend dat in de periode 2010-2016 in de MRA zo’n 3.500 studenten uitstromen die onderwijs hebben gevolgd met de richting horeca en toerisme. Zo’n 25% hiervan, oftewel 875 leerlingen, kiest voor toerisme. Het merendeel van dit aantal heeft MBO 2-4 niveau (SEO, 2012).