Bepaald een middelbare school er zelf voor om de rekentoets op je cijferlijst te zetten?

De rekentoets telt voor dit jaar nog niet mee, hie ris veel opheft over etc. Maar je doet er wel examen in, alleen dit cijfer kan dan bijv een 4.0 zijn als al je andere cijfers boven de 6 zijn. Bepaald de school het of dit cijfer er opstaat?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Nee, dat bepaalt de school niet zelf maar ze zijn wel bezig om te voorkomen dat het op je lijst komt:

"Rekentoets mogelijk niet op cijferlijst

7 nov 2013 - Staatssecretaris Dekker gaat kijken naar het voorstel van de VO-raad om het resultaat van de rekentoets nog niet op de cijferlijst bij het diploma te zetten, maar op te nemen in een bijlage of certificaat bij het diploma.

Tijdens het vervolg van het Algemeen Overleg over de referentieniveaus taal en rekenen zei hij toe dit alternatief van de VO-raad serieus te overwegen en binnen een week met een brief hierover te komen.
Met het voorstel van de VO-raad wordt voorkomen dat leerlingen die de toets niet gehaald hebben, daarop worden afgerekend voordat de toets onderdeel is van de slaag-/zakregeling. Daarnaast worden leerlingen die de toets wel gehaald hebben op deze manier beloond met een certificaat dat zij mee kunnen nemen naar hun vervolgopleiding.

Haalbaarheidsonderzoek
Het pleidooi van de PO-Raad, VO-raad en MBO Raad om eerst een fundamenteel onderzoek te doen naar de haalbaarheid van de rekentoets werd vooral door de SP verwoord, maar ook bij de PvdA, het CDA en D66 leven zorgen over de rekentoets. Daarbij speelt de discussie tussen de verschillende stromingen in het rekenonderwijs (realistisch en cijferend) een rol, maar ook het ‘teaching to the test’ waar de Onderwijsraad eerder deze week tegen waarschuwde.

De staatssecretaris heeft toegezegd om met rekendeskundigen in gesprek te gaan en onderzoek te doen naar de haalbaarheid van de toets voor kwetsbare leerlingen. Wel stelde hij het proces niet te willen vertragen en de rekentoets in 2015-2016 in de slaag-/zakregeling te willen opnemen."
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dankjewel voor je antwoord!