Hoe formuleer ik een kerzin en/of een hoofdgedachte?

Hoe formuleer ik een kernzin dus niet citeren en hoe maak ik de hoofdgedachte en wat is het concrete verschil hier tussen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
10.5K

Antwoorden (1)

De kernzin is de belangrijkste zin. Die kun je dus letterlijk overnemen.
De hoofdgedachte is een samenvatting in één zin. Deze formuleer je zelf. Dit doe je door de tekst door te lezen en te bedenken wat de schrijver nu eigenlijk wil zeggen met die stukje tekst.

Toegevoegd na 7 minuten:
Kleine aanvulling: wanneer er geen duidelijke kernzin is, moet deze zelf geformuleerd worden met het kernwoord.