mag een leraar mij filmen tijdens een spreekexamen terwijl ik dit niet wil?

Een lerares wil mij filmen bij een spreekexamen, ik heb aangegeven dat ik dit niet wil en het antwoord hierop van de leraar was: dat is dan jammer. Wat zijn mijn rechten?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (4)

Kan je niet weigeren, wet van de privacy zegt wel dat, als ze je filmen moet je op de hoogte gebracht worden. Bij mij op het werk zit het zo: als mijn werkgever een camera bij hangt zonder het personeel in te lichten, kan hij geen beroep doen op het gefilmde resultaat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ze moeten toestemming vragen (als je jong bent aan je ouders) om je te mogen filmen in een klaslokaal.
Camerabeelden mogen alleen worden gebruikt voor het doel waarvoor ze zijn verkregen. Hangen ze er vanwege de beveiliging, dan mogen ze niet worden gebruikt bij de examengesprekken. Wil je ze er voor beide doelen hangen, dan moet je voor beide doelen kunnen rechtvaardigen dat dat moet - of toestemming hebben.

Vraag eens aan je leerkracht in welke zin hij denkt dat zijn recht op filmen boven jouw privacy gaat? Geef ook bij de directeur/directrice en je ouders aan dat je dit niet wilt en waarom je het niet wilt hebben.

Verder wil je ook weten wat er met de beelden gebeurt want volgens het portretrecht mogen ze niet zomaar alles doen. Vraag hier ook na en laat alles zwart-op-wit zetten (en ondertekend) zodat je eventueel alles kan bewijzen.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Castle, het toestemming moeten vragen, klopt niet helemaal. Uw adviezen zijn wel waardevol. Goed aangeven dat men het niet wil. Een argument kan ook nog zijn, dat men erg onzeker wordt als men weet dat men gefilmd wordt en daardoor slechter zal presteren. Plus
Dingen mogen in het recht nooit zómaar. Of iets mag, hangt vaak erg af van het doel waarom men iets wil doen.
In besloten ruimtes zijn de regels strenger, vanwege het grotere privacy-belang van diegenen die gefilmd wordt. Er mogen in geen geval heimelijke opnames in de film aanwezig zijn.
Ook de Wet bescherming persoonsgegevens kan een rol spelen. Als je beelden van mensen vastlegt, dan verwerk je persoonsgegevens: beelden laten gegevens over die mensen zien: man/vrouw, jong/oud, lijkt autochtoon/lijkt allochtoon, wat de gegevens meteen gevoelig maakt.
De Wet bescherming persoonsgegevens schrijft voor dat persoonsgegevens
alleen met toestemming van de betrokkene gebruikt mogen worden. Binnen
een organisatie is dit ook toegestaan zonder toestemming, wanneer er een
gerechtvaardigd belang mee gemoeid is. Een dergelijk belang kan voortvloeien uit de doelstelling van de organisatie.
Filmopnames voor het vastleggen van een spreekbeurt zou men dan onder zo'n dringend belang moeten scharen? Het argument van de docent "ik wil mijn les terugzien" is dan weer van een lagere orde dan het argument van de docent die vindt dat het opnemen en laten terugkijken een essentieel deel is van de les. (bv. je moet leren spreken voor groepen). Dan bestaat de noodzaak uit het kunnen terugkijken en evalueren.
Ik ken de WBP niet uit het hoofd, maar het lijkt mij logisch dat door de docent altijd uit respect voor de leerling, vooraf toestemming gevraagd dient te worden. Als men ergens toestemming voor vraagt, weet men dat het geweigerd kan worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Poet
10 jaar geleden
Het doel zal zijn dat men zichzelf terugziet en daardoor beter leert spreken. Een didactisch doel dus. Dat maakt het allicht anders.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Poet, dat kan natuurlijk een argument van de docent zijn, met andere woorden zeg ik ook dat terugkijken een essentieel onderdeel van de les kan zijn. Er zou dan wel een noodzaak kunnen bestaan. Ik lees bij gast123770 dat de docent antwoordt: "Dat is dan jammer". Ik kan de intonatie niet bepalen. Het antwoord is voor tweeërlei uitleg vatbaar. En dat vind ik nou jammer.
Poet
10 jaar geleden
Ja, helaas. Zo kunnen we niet goed tot een oordeel komen.
Als het onderdeel is van het examen, en jij aan het begin van je studie hebt aangegeven dat je akkoord gaat met alle voorwaarden van jouw studie, dus inclusief je examen, dan is dit legaal.