Mag er een Engelstalige toets gegeven worden bij een Nederlandstalige opleiding?

Ik studeer momenteel aan de Hogeschool Rotterdam. Voor een bepaalt vak heb ik een Engelstalig boek, en wordt er een Engelstalige toets gegeven. Ik heb vernomen dat op andere scholen het zo is dat op een Nederlandstalige opleiding de toetsen altijd in het Nederlands gegeven dienen te worden. (het boek mag dan wel in het Engels zijn) Weet iemand of dat op de Hogeschool Rotterdam ook zo is?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.5K
Amadea
10 jaar geleden
Van hogeschoolstudenten mag toch zeker wel verlangd worden dat zij voor een bepaald vak de Engelse taal voldoende beheersen om daar ook in het Engels examen in te doen? Als jij in dat vak later wilt gaan werken zit er ook kans in dat alles in het Engels gebeurt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat klopt helemaal, maar dat is mijn vraag ook niet. Mijn vraag was of het toegestaan is om Engelstalige toetsen op een Nederlandstalige opleiding te geven. Natuurlijk moet je als hogeschool student de Engelse taal voldoende beheersen, maar om nou een vak als Logistiek (wat voornamelijk rekenwerk is) grotendeels in het Engels te geven lijkt mij ronduit belachelijk. Het gaat vooral om het maken en plannen van o.a. schema's, en een klein foutje in het begrijpen van een vraag door de Engelse taal kan hierdoor al erg grote gevolgen hebben.
Antoni
10 jaar geleden
Soms worden toetsen in het Engels gegeven als het boek in Engels is, juist om de toets makkelijker te maken voor de studenten. Zij hoeven dan niet per se de Nederlandse termen en begrippen goed te kennen, als die al bestaan.

Het beste antwoord

Universiteiten en hogescholen dienen zich in hun taalbeleid te houden aan de wet (WHW art. 7.2). Maar zij kunnen dat nader regelen in een lokale gedragscode, meestal Gedragscode Taal geheten. Ik denk dat deze door de HR is ondergebracht in de Gedragscode Omgangsvormen (art. 3 lid d). Mijn conclusie: HR-tentamens mogen niet in het Engels worden afgenomen, behalve als ze tot een Engelstalige HR-opleiding of een lerarenopleiding Engels behoren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord!