Te laag ingezet op salarisindicatie. Wat nu?

Ik heb mijn CV online geplaatst. Ik ben een 27-jarige starter, op zoek naar werk. Ik heb geen werkervaring maar wel diverse stages gelopen. Ik werd gisteren gebeld voor een klantenservicemedewerker functie. Ik zag de gemiste oproep pas later, dus ik belde terug. Ik was op dit moment in de sportschool. Het gesprek verliep heel goed, totdat de recruiter mij de cruciale vraag stelde: Wat wil je verdienen? Waar denk je aan? Ik als leek viel toen stil. Over deze vraag had ik niet nagedacht. Ik was overrompeld. Ik vroeg hem wat hij zelf in gedachten had. Hij zei voorzichtig €8+. Tot zijn verbazing ging ik daarmee direct akkoord. Ik kon aan zijn stem horen dat dit bedrag dus aan de magere kant zat en ik denk ook wel dat als ik €10 of €12 had gezegd, dat dit ook nog mogelijk was. Maar ik vroeg wel of dit salaris in de toekomst nog veranderen kon en hij gaf toe. Ik vind dat ik een enorme fout heb gemaakt, al helemaal nu ik er alles over gelezen heb. Kan ik hier nog op terugkomen of over onderhandelen tijdens het intake gesprek?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
4.3K

Het beste antwoord

Salaris is in principe altijd en op elk moment opnieuw onderhandelbaar. De succeskansen hangen af jou in verhouding tot de arbeidsmarkt.

Als er genoeg andere klantenservicemedewerkers met dezelfde capaciteit te krijgen zijn voor 8 euro per uur, dan heeft meer salaris vragen weinig zin. Voor jou nemen ze net zo makkelijk een andere.

Als andere klantenservicemedewerkers met dezelfde capaciteit alleen te krijgen zijn voor 12 euro per uur, dan snapt de werkgever ook wel dat je mogelijk snel weg bent naar een andere werkgever omdat je daar meer kunt verdienen. Onderhandelen heeft dan zeker kans.

Daarbij kun je natuurlijk nog optellen je eigen capaciteiten en de moeiten en kosten voor een nieuwe wervingsprocedure die de werkgever zich waarschijnlijk wil besparen.

Je hebt nu een bedrag genoemd, maar daar zit je niet aan vast. En zelf al zit je er aan vast met een getekend arbeidscontract, dan kun je altijd (met een opzegtermijn) je arbeidscontract zo weer beëindigen. Wees niet bang dat ook gewoon uit de stralen, je bent vrij om te gaan.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik zal het opzoeken. Bedankt voor je reactie. Dit is wel echt de functie die ik wil. Ik heb eerder via een uitzendbureau naar een soortgelijke functie gesolliciteerd bij dezelfde onderneming. Ik werd toen afgewezen. Gisteren werd ik zelf benaderd. Hoe kan ik dit wat het loon betreft het beste aftasten? Kan ik zeggen dat andere medewerkers met mijn aankomende functie een bepaald bedrag verdienen?
ronron1212
7 jaar geleden
@NickBoven 8 euro is onder het minimumloon dus het mag niet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@maartenwijnan dat kun je niet zomaar zeggen, want dat weet de werkgever natuurlijk beter dan jij. Je kunt wel aangeven dat je na indiensttreding je salaris na een maand wil evalueren op basis van je ervaring met het werk en gesprekken met collega's. @ronron1212 het bedrag is als voorbeeld, maar dank voor je aanvulling
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Fantastisch!! Ik heb alles doorgenomen en ik ga dit zeker meenemen tijdens het gesprek. Bedankt!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Duidelijker dan dit, is niet mogelijk. Bedankt!

Andere antwoorden (1)

Natuurlijk kan dat, afhankelijk van de manier waarop je dit gaat doen, zal het wellicht nog gewaardeerd worden ook.

De baan gaat om klantvriendelijkheid en ook nog bereiken wat je wilt. Namelijk niet blind meegaan met wat een klant wil, maar ook vanuit het bedrijf denkend deze service bieden.

Je kunt gewoon toegeven dat je hier nog niet veel over nagedacht had, zijnde een starter en nog zonder sollicitatie ervaring, vandaar deze fout. Nu je weet dat zijn voorstel erg laag was, doe jij alsnog een tegenvoorstel ...er is nog NIETS GETEKEND... bedenk trouwens wel waarmee je nu dus minimaal wilt akkoord gaan €10 of €12 en denk ook vast na over wat jij gaat antwoorden als hij zegt : dat hebben we al besproken en je ging akkoord!

In ieder geval kun je dus meteen bespreken ..moet wel zwart op wit in je contract komen te staan: dat je na een bepaalde periode zoveel meer gaat verdienen per maand/per uur.

Als het niet lukt, @Maarten, zie het als een leermoment en je zal het een volgende keer niet snel vergeten!

Succes!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ronron1212
7 jaar geleden
Het minimum loon voor ju bedraagt € 9,95 per uur
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hartstikke bedankt voor de snelle response. Ik wist echt niet beter en nog voel ik me zo stom. :( Is het nu zo dat dit salaris al is genoteerd omdat ik ondoordacht akkoord ging? Het komt vast nog ter sprake en ik zal zeker nog erover proberen te onderhandelen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
PS: hoe hoger hoe beter natuurlijk. Kan het zijn dat als ik €12,- zeg, zij daaronder gaat zitten? Nog bedankt ronron12. Het salaris kan dus inderdaad hoger. Kan ik zeggen dat het minimumloon €9,95 bedraagt? Ik wil ook niet bijdehand overkomen. Ik weet dat ik me misschien op dun ijs zal begeven.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Maarten, onderhandelen mag altijd. Nooit star zijn, althans nu nog zeker niet en van te voren strategie bepalen.
Als €9,95 minimumloon is (@ronron) , moet je dit zeker ter sprake brengen, want dan mag €8,- helemaal niet. Maar ik zou zeker niet beginnen met €10,- , te weinig , onderhandelen begin je hoog (redelijk) en settlet voor lager.
Nu in dit geval zou ik bv 12euro vragen en met 11euro (of 11,50euro) genoegen nemen TOT nader order... bv de proeftijd voorbij is of over 3 of 6 maanden en dan opnieuw rond de tafel. Zoals in mijn antwoord al staat: laat dit wel in het contract zetten, anders heb je geen poot om op te staan qua afspraak, aan de andere kant: opstappen kan at any time! N.B. Let trouwens op de kleine lettertjes in het contract, teken niets ..hier en nu.. even snel... fijn zaken doen, NEE , neem het contract mee naar huis en laat het goed lezen door iemand die verstand heeft van de kleine lettertjes!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nog iets, wat NickBoven zegt, voor jou zijn er zoveel anderen, je hebt nog niet aan deze werkgever (kunnen) laten zien dat hij voor jou moet kiezen omdat je onmisbaar bent. Niemand is onmisbaar en voor jou ...tig anderen, die hetzelfde voor minder willen doen.
Vandaar ook dat ik zei, niet star zijn!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik weet mij raad. Ik ga mij goed voorbereiden en ik zal deze informatie in het achterhoofd houden. Hartstikke bedankt. Fijne dag verder