Wat is een Nederlands geslachtloos enkelvoudig aanwijzend voornaamwoord?

Eenvoudig gezegd: Wat zit tussen 'hij' en 'zij'?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (5)

Is dat niet gewoon 'het'?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
jc54
10 jaar geleden
Het is de bedoeling dat je een antwoord geeft, niet dat je een wedervraag stelt.....
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt dat je dat even duidelijk maakt :)
Dat is 'dat'
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voor zover ik weet zijn jij en zij persoonlijke voornaamwoorden.
Aanwijzende voornaamwoorden zijn die, dat, dit, deze.
10 jaar geleden
Hij en zij (ik, jij) zijn persoonlijke voornaamwoorden. Aanwijzende voornaamwoorden zijn deze, die, dit, dat, gene, gindse enz. Ze verwijzen naar een persoon of ding. Dat kan een geslacht hebben of onzijdig zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
'Dat'.

...vraag het aan hem
...vraag het aan haar
...vraag het daaraan (aan dat)

...wie is hij?
...wie is zij?
...wie is dat?

Uiteraard komt het erg neerbuigend en kwetsend over als je iemand aanduidt met 'dat'. ;)