Op welke leeftijd hoor je alle tafels tot en met 10 te kennen?

Door elkaar.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
12.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Sommige mensen leren ze nooit.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Daarom zeg ik ook, op welke leeftijd HOOR je ze te kennen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Toen ik zeven was, leerden we die tafels in de tweede klas (vergelijkbaar met huidige groep 4). In de volgende leerjaren werd er veel mee gewerkt en werden de tafels als het ware beter 'ingesleten' in het geheugen.
Aan het einde van de tweede klas moest je ze kennen. Of dat nu nog steeds zo is, weet ik eerlijk gezegd niet, maar misschien heb je toch iets aan mijn antwoord.
Computoon
10 jaar geleden
Da's een slecht teken, want dan zal het er vermoedelijk ook niet meer van komen...

Het beste antwoord

Dat verschilt per school en rekenmethode.
In sommige methodes worden alle tafels in groep 4 aangeboden, in andere worden de tafels van 1, 2, 3, 4, 5 en 10 in groep 4 gedaan en de rest in groep 5.
Niet in alle methodes wordt specifiek aangegeven dat de tafels uit het hoofd gekend moeten worden, maar op de meeste scholen wordt (gelukkig) gewoon nog ouderwets gestampt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mijn dochter zit op de Montessori, dus daar is geen ouderwets gestamp.
Vandaar mijn vraag wat de normale leeftijd is wanneer ze het uit het hoofd zouden moeten kennen.
Eind van groep 5 misschien?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nou, ik vind van wel. Het is in het latere rekenen en wiskunde een groot gemis als de tafels niet echt heel stevig verankerd zitten.
Mijn juf van de tweede klas, die ik verder niet zo heel hoog heb, maar wat dit betreft wel, zei:" Als ik midden in de nacht bij je bed kom staan, en ik maak je een klein beetje wakker, en ik vraag hoeveel is 7x8? Dan moet jij 56 mompelen en weer verder slapen."
Even afgezien van de nachtmerries die deze juf aan mijn bed zou veroorzaken, vind ik wel dat je de tafels zo goed moet kennen.
Computoon
10 jaar geleden
Inderdaad. Als je de tafels niet uit je hoofd kent, krijg je op een later moment (groep 6, 7) grote moeilijkheden met delingen, berekeningen met percentages, breuken, berekenen van oppervlakten en inhoud. De tafelproducten (in ieder geval t/m die van 10) moeten worden geautomatiseerd. Als het kind de tafels goed kent, moeten de vermenigvuldigen natuurlijk in allerlei situaties 'los' aan bod komen. Met een leeftijd van 8, 9 jaar zou een kind alle tafels t/m 10 uit het hoofd moeten kennen, zeg: eind groep 4, half groep 5.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij mij op school werd het er vroeger ingestampt en niet de tafels 1 t/m 10 maar 1 t/m 20
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb de tafels nooit helemaal goed uit mijn hoofd gekend. Mijn geluk is wel dat ik gewoon goed kan rekenen.
Dat 7x8 56 is, kan ik echt niet onthouden hoor! Maar ik kan het wel binnen een seconde of 2 a 3 berekenen. Maar dan moeten ze me niet 's nachts wakker gaan maken! ;-)
Ik denk dat de tafels vooral handig is voor degeen die niet goed kunnen rekenen maar juist wel goed kunnen onthouden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Maria
Maar dat zal niet in groep 8 geweest zijn, lijkt mij? Dat je de tafel van 17 uit je hoofd kon, en ook nog door elkaar? Volgens mij kreeg ik pas in de derde klas de tafels. Zo uit mijn hoofd 1 t/13 en 25. Maar niet door elkaar maar gewoon op volgorde, wat gewoon veel makkelijker is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@marius, natuurlijk leer je ze eerst op volgorde aan, maar als je ze niet door elkaar kent blijf je opdreunen. Dan speel je yathzee, en gooi je vijf zessen, en dan moet je eerst 1t/m4 x 6 in je hoofd opzeggen...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Mariusjr, Jawel,dit was vroeger klas 6,maar dan heb ik het ook over 42 jaar geleden. ;-)

Andere antwoorden (2)

De tafels worden meestel aangeleerd in groep 4 of 5.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is stof voor groep 4 van de basisschool.
Dus kinderen van een jaar of 8 moeten dat beheersen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik kan me niet goed meer herinneren in welke klas ik zat. Wat ik wel weet is dat ik ze op volgorde mocht zeggen. En dan 1 tafel per keer.
Maar tegenwoordig moet mijn dochter ze door elkaar heen kunnen en alle tafels ook door elkaar. Dus als dat nog steeds met 8 jaar moet, lijkt me dat erg onredelijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb je bron bekeken, en daar staat letterlijk dat men in groep 4 de tafels OEFENT.
Oftewel, dat is dus niet echt mijn vraag.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het klopt ook niet, ze beginnen in groep 4, vaak in de lente en het wordt nog steeds geoefend in groep 5. Eind groep 5 zou het beheerst moeten worden.