Is mijn Belgisch/Nederlandse dochter, wonend in Nederland, leerplichtig of schoolplichtig?

In België kennen we de leerplicht (met vrije keuze tussen op een school of thuis of onderweg op reis of zo...), in Nederland komt de leerplicht in de praktijk neer op schoolplicht. Wij wonen in Nederland maar zij heeft beide nationaliteiten. Ze is nu 2 jaar en 3 maanden, en ik begon me dus de vraag te stellen of ze verplicht is naar school te gaan vanaf een bepaalde leeftijd (en welke die leeftijd dan is) of hebben we de keuze, zoals in België?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Als je in Nederland woont dan gelden de Nederlandse wetten. Alle kinderen tussen 5 en 16 jaar die in Nederland wonen zijn leerplichtig. Dit geldt ook voor kinderen met een andere nationaliteit en nieuwkomers (asielzoekers en vreemdelingen).

Een kind moet naar school vanaf de eerste dag van de maand nadat het 5 jaar wordt.
De meeste kinderen gaan al naar school als ze 4 jaar zijn. Ze vallen dan nog niet onder de Leerplichtwet, maar voor hen gelden wel de regels die de school voert over aanwezigheid en het volgen van het onderwijs.
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als je in Nederland woont val je onder de Nederlandse wet. Ongeacht je nationaliteit.

Iedereen in Nederland moet van zijn vijfde tot zijn achttiende verjaardag naar school. Deze leerplicht is vastgelegd in de Leerplichtwet. Op deze website vindt u meer informatie over de Leerplichtwet en hoe deze wordt toegepast.

Toegevoegd na 1 minuut:
In de tweede link staan vrijstellingsgronden. Nationaliteit wordt niet genoemd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Je antwoord komt inhoudelijk niet (geheel) overeen met de tekst op deze website: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/leerplicht/leerplicht-en-kwalificatieplicht "Leerplicht en kwalificatieplicht Jongeren tussen de 5 en 18 jaar moeten onderwijs volgen. Totdat ze een startkwalificatie hebben of 18 jaar worden. Voor leerlingen van 5 tot 16 jaar heet dit de leerplicht. Voor jongeren tussen 16 en 18 jaar heet dit de kwalificatieplicht. Verschil leerplicht en kwalificatieplicht Ouders of verzorgers van jongeren tussen de 5 en 16 jaar moeten hun kinderen inschrijven op school. Volgens de leerplichtwet moeten jongeren ook echt naar die school gaan. Jongeren die na hun 16e nog geen startkwalificatie hebben, moeten tot hun 18e onderwijs volgen en ingeschreven staan op school. Een startkwalificatie is een vwo-diploma, havo-diploma of mbo-diploma op niveau 2 of hoger. Leerplicht begint bij 5 jaar Alle kinderen tussen 5 en 16 jaar die in Nederland wonen zijn leerplichtig. Dit geldt ook voor kinderen met een andere nationaliteit en nieuwkomers (asielzoekers en vreemdelingen)." Iemand tussen de 16 en 18 jaar is in Nederland dus niet verplicht om naar school te gaan, tenzij hij nog geen startkwalificatie heeft.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, dat klopt. Mijn tekst komt van leerplicht.net, de eerste link.