wie weet welke niveaus en studies je moet volgen om juf van de onderbouw te worden op de bassichool ???

studie voor juffen

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.4K

Antwoorden (2)

Daarvoor moet je de PABO doen, dat is een HBO opleiding en om daar toegelaten te worden moet je een MBO4, HAVO of VWO diploma hebben.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als je dit niet hebt maar je bent 21 of ouder kun je nog een 21+ test doen, als je die haalt kun je ook aangenomen worden.
http://www.stenden.com/nl/studies/bachelor/pabo/pages/toelatingseisen.aspx
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Plus. Een mooi feitelijk antwoord.
De Pabo. Dit is een opleiding op hbo-niveau, dus je kunt er na de havo naar toe. Ook na mbo, wat ik onbegrijpelijk vind. Gelukkig is er een verplichte taal- en rekentoets op de Pabo tegenwoordig.
Computoon
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waarom vind je dat onbegrijpelijk?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Precies, geen MBO maar een MBO4 opleiding, dat betekent dat je al 7 jaar verder bent na de basisschool en ook al een beroepsopleiding hebt. De HAVO is maar 5 jaar!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nooit gehoord van laatbloeiers die tegenwoordig niet meer op mogen stromen maar wellicht een veel betere juf/meester zijn dan die mensen die het op de snelle manier kunnen?
Computoon
10 jaar geleden
Niels1411: ik vind het onbegrijpelijk omdat nogal wat mensen met een mbo-opleiding (of het nu 2, 3 of 4 is) aanzienlijk te kort schieten op het gebied van onze taal, voor wat betreft stijl en spelling. (Ik spreek uit ervaring; heb op mijn werk genoeg autochtone, Nederlandse stagiairs meegemaakt waar de werkwoordspelling - die toch basisschoolleerstof is - niet 'geland' is en waar het schriftelijk taalgebruik ook veel te wensen overlaat. Fouten van het type 'de klant betaald niet', je ziet ze hier op Goeie Vraag ook genoeg. Hoe kun je deze stof nu goed overdragen aan je leerlingen als je 'm zelf niet tot in de perfectie beheerst, als het ware 'automatisch', zonder erbij na te denken? Een rijinstructeur die zelf niet fatsoenlijk auto kan rijden, is ook niet de eerst aangewezen persoon om rijles te geven... Voor nogal wat banen, ook op hoger niveau, maakt het wellicht niet zoveel uit dat je niet 100% foutloos spelt maar aan een leerkracht in het basisonderwijs mogen op dit gebied aanzienlijk hogere eisen worden gesteld. Ik vermoed dat nogal wat instromers niet voor de taaltoets van de Pabo slagen. De mensen die havo gedaan hebben, hebben Nederlands gehad op een hoger niveau en er bovendien examen in gedaan op een niveau dat voor alle leerlingen in het hele land gelijk is. Dat kun je van de roc's niet zeggen. Ik heb me meerdere malen afgevraagd op welk niveau daar Nederlands gegeven wordt (het vak schijnt er wel gegeven te worden.) Maar ik geef het toe, er zijn genoeg mensen met havo of hoger die ook nog fouten maken in de werkwoordspelling.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Over generaliseren gesproken....
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Precies, je bent nu enorm bezig met vooroordelen. De meeste mensen die naar de PABO gaan hebben gewoon ook een mavo diploma! Verder zullen er maar weinig mensen kiezen voor de PABO die veel moeite hebben met taal en/of rekenen en als ze het doen zullen ze het niet halen. Vergeet niet dat dit misschien wel de BESTE leerkrachten zijn, veel beter dan sommige mensen die HAVO of VWO hebben gedaan en het allemaal is komen aanwaaien, die misschien wel denken dat de leerlingen op de basisschool met moeite in taal/rekenen het gewoon niet willen begrijpen ofzo. Verder valt taal gewoon te leren als je het maar wil, en waar sommigen wellicht geen goed les hebben gehad is dat wel in te halen.
Computoon
10 jaar geleden
Onze overheid heeft niet zo lang geleden besloten om een taal- en rekentoets in het mbo in te voeren. Er is daar kennelijk toch iets aan de hand met het niveau van die vakken, wat zo'n maatregel noodzakelijk maakt. Bij de meeste partijen wordt geen politiek bedreven op basis van 'vooroordelen' dus... "In het mbo komt een vorm van centrale examinering voor Nederlands en rekenen, gebaseerd op de referentieniveaus. Uitgangspunt is dat mbo-studenten op niveau 4 vanaf het schooljaar 2014-2015 centraal ontwikkelde examens Nederlands afleggen en vanaf het schooljaar 2015-2016 centraal ontwikkelde examens Rekenen. Mbo-studenten op niveau 2 en 3 krijgen vanaf 2015-2016 centraal ontwikkelde examens Nederlands en vanaf 2016-2017 centraal ontwikkelde examens Rekenen. Tot die tijd leggen studenten pilotexamens af om ervaring op te doen."
(Bron: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/taal-en-rekenen/nieuwe-toetsen-en-examens)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb ook niets tegen de taal en rekentoets maar ik weet wel dat zo zonder uitleg zeker 50% van de havo eindexamenkandidaten daarvoor zakt. Gewoon omdat de rekentoets op groep 8 niveau is en dat soort rekenen kregen ze niet meer op de Havo. Sinds kort wordt er veel meer tijd aan taal en rekenen besteedt op alle niveaus dus dat trekt wel goed. Verder is MBO 1,2 en 3 niet relevant, je moet een MBO4 diploma hebben.