Wat houd bedrijfskunde in??

Ik zit op VWO en we moeten allemaal keuzes maken. Ik zat een beetje op internet en kwam het woord Bedrijfskunde tegen wat houd dat allemaal in? En wat verdiend het??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

De gortdroge definitie vind je via de link.

Kort samengevat is het een praktische opleiding gericht op het ontwikkelen van managementkwaliteiten. Je leert problemen bekijken door een bedrijfskundige bril.

Het idee is dat je breed geschoold bent, dus niet enkel economie en sales, maar ook psychologie, kwaliteit en procesoptimalisatie.

Voor een idee of je uberhaupt die richting uit wil zou ik eens kijken bij bachelor en mastersopleidingen bedrijfskunde. Je krijgt dan zowel een beeld van de studies als ook de mogelijke carrièrepaden.

Succes met uitzoeken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier ga je toch enigszins de mist in. In neem aan dat de vraagsteller na het VWO naar de Universiteit gaat. De Universiteit is wetenschappelijk onderwijs, en dat geldt ook voor de opleiding Bedrijfskunde: je krijgt veel theorie. Het programma bevat uiteraard ook praktijkgerichte onderdelen, maar het zwaartepunt ligt op theorie. Op het HBO ligt de focus op praktijk. Waar ik dat vandaan haal? Ik studeer Bedrijfskunde aan de RUG.
@topicstarter, als je concrete (dus niet: wat is bedrijfskunde? Bijvoorbeeld wel: welke vakken krijg je het eerste jaar?) vragen hebt kun je mij gerust een berichtje sturen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
daar ga je toch enigszins de mist in. voor wetenschappelijk onderwijs is bedrijfskunde een zeer op de praktijk gerichte opleiding. in die zin dat het je klaarstoomt voor werken in praktijk ipv in een lab. leidinggeven is een vak en bedrijfskunde is de beroepsopleiding die daarbij hoort. waar ik dat vandaan haal? 10 jaar praktijkervaring met bedrijfskunde en pas-afgestudeerde bedrijfskundigen. natuurlijk krijg je ook theorie, dat krijg je op het MBO en het HBO ook. je hebt een theoretische achtergrond nodig, maar wat bedrijfskunde juist onderscheidt van veel andere universitaire studies is de praktische component.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uiteraard behoort Bedrijfskunde tot de meest praktijkgerichte opleidingen in het wetenschappelijk onderwijs. Dit zegt echter nog niets over de mate waarin het praktijkgericht is. Als we dan toch met termen gaan gooien: mijn programmadirecteur, hoogleraar (prof. dr.) in de bedrijfskunde heeft ons meerdere malen op het hart gedrukt dat dit een wetenschappelijke opleiding is, en dat de focus, in tegenstelling tot het HBO, duidelijk op theorie ligt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoewel ik in mijn reactie op de hoofdvraag stel dat bedrijfskunde zich wel degelijk concentreert op analytische vaardigheden begrijp ik wel wat Alknobe zegt. Bedrijfskunde zit wel degelijk aan de praktische kant in het spectrum van wetenschappelijke opleidingen. Minder praktisch vergeleken met het HBO, maar praktisch ten opzichte van natuurkunde. Dit maakt een opleiding overigens naar mijn mening niet beter of slechter. In veel gevallen is je theorie direct toepassen in de praktijk juist de weg om te gaan. Bij geneeskunde leer je ook eerst theorie om het vervolgens toe te passen door middel van autopsies. Geen slechte zaak lijkt mij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha, uiteraard hamert je docent daar op. in theorie heeft hij ook gelijk, net als jij. maar de praktijk is weerbarstig.
Bedrijfskunde is een erg brede studie. Je leert van "Accounting" tot "Human Resource Management" en van "Finance" tot "Organisation Behaviour". Je kunt na deze opleiding dan ook veel richtingen op in het bedrijfsleven. Zowel bij financiële instellingen als banken en verzekeraars maar ook bij productiebedrijven als Philips.

De studie is in het Nederlands onderwezen. Een internationale variant op bedrijfskunde is IBA, International Business Administration. Hierbij volg je vrijwel dezelfde vakken als bij Bedrijfskunde (Nederlands voor Business Administration) met een paar vakken die zich meer concentreren op de internationale markt/bedrijven.

Bij bedrijfskunde ligt de nadruk wel degelijk op analytische vaardigheden, als een echte WO opleiding. Na je bachelor Bedrijfskunde kun je doorgaan voor je master, je kunt dan MBA worden. Hierin zijn verschillende specialisaties mogelijk. Welke er hiervan op de Vrije Universiteit Amsterdam (VU) worden onderwezen heb ik als bron toegevoegd.

De derde bron is geeft het vakkenpakket weer zoals het onderwezen wordt op de VU. Dit zal je wellicht een inzicht geven wat je allemaal leert bij bedrijfskunde. Succes met je keuze!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Na je masteropleiding ben je doctorandus, niet 'MBA'. MBA is een speciaal masterprogramma dat je pas kunt gaan doen na enkele jaren werkervaring. In tegenstelling tot andere masteropleidingen is MBA sterk praktijkgericht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt