Hoe zit dat met studiefinanciering als je van het HBO naar MBO switcht?

Beste allen,

Ik had een vraagje. Ik wil van het hbo naar het mbo overstappen ivm een praktischere aanpak en al een lange tijd op het hbo gesukkeld te hebben. Ik heb nu 3 jaar 3 verschillende hbo studies gedaan en ik vroeg me af of de prestatiebeurs die ik daar ontvangen heb ook bij het mbo weer verder gaat. Dus dat ik dadelijk geen studieschuld heb mits ik mn diploma gehaald heb. Hopelijk weten jullie een antwoord.

Groeten,

Hawkie

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een paar jaar geleden was het zo dat de stufi voor HBO en MBO los van elkaar stonden, als je overstapt naar MBO krijg je dus opnieuw recht op een aantal jaar stufi (meestal 4 jaar), maar een MBO-diploma halen helpt niet om de prestatiebeurs van HBO kwijtgescholden te krijgen. Het zou kunnen dat het in de tussentijd veranderd is, maar dat weet ik niet, het is op de website van DUO wel te vinden.

Antwoorden (2)

Een paar maanden terug vroeg ik hier ongeveer hetzelfde: http://www.goeievraag.nl/vraag/financien-werk/financien/overig/hbo-studie-begin-rond-september.379121

Ter bevestiging nog even aan DUO zelf gevraagd, en die gaven mij antwoord dat ik niet opnieuw studiefinanciering hoef aan te vragen. En nee, de prestatiebeurs gaat niet weg bij het behalen van een MBO diploma.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je moet wel terug betalen bij het niet halen van een HBO diploma. Je hebt 3 jaar een prestatiebeurs gekregen voor een HBO studie, deze beurs is hoger dan die voor het MBO.

Als je nu overstapt naar het MBO (3/4) krijg je nog 1 jaar presatiebeurs voor een MBO opleiding niveau 3/4. Als je binnen 10 jaar een MBO 3/4 diploma haalt hoef je dat ene jaar dat je prestatiebeurs voor MBO hebt gehad niet terug te betalen. Die 3 jaar HBO blijft gewoon staan en word geen gift, tenzij je een HBO diploma haalt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik zie in de reactie van Fynya staan dat MBO en HBO los van elkaar gezien word, en dat je dus 4 jaar MBO stufie zou kunnen krijgen.

Mijn nicht heeft dit geprobeerd na 4 jaar HBO (zonder diploma) volgens DUO kon dit niet, ze had 4 jaar gehad voor HBO, ze kon niet nog eens 4 jaar krijgen voor MBO.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ok dit lijkt me wel logisch... Dus mbo 3 of mbo 4 vallen wel onder de prestatiebeurs maar als je de prestatiebeurs al hebt opgemaakt op een andere opleiding dan krijg je geen prestatiebeurs meer.. maar als je hbo prestatiebeurs hebt gehad dan moet je die terugbetalen?
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Juist, tenzij dat je een HBO diploma haalt binnen 10 jaar, dan hoef je die niet terug te betalen.