Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Universiteit na behalen van havo diploma?

Straks heb ik mijn havo diploma, maar ik ben dan nog geen 18. Mezelf aanmelden bij een Vavo of OU kan dan dus nog niet. Mijn middelbare school wil mij waarschijnlijk ook niet uitbesteden omdat ik dan al een startkwalificatie heb. Wat kan ik het beste doen ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Misschien in de richting van je vervolgopleiding je propedeuse halen op HBO-niveau? Als je geluk hebt krijg je zelfs nog vrijstellingen voor het eerste jaar en heb je al een beetje studie ervaring etc.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ik raad aan eerste jaar HBO te doen, je propedeuse te behalen en door te stromen naar de uni
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je hebt een paar opties.
1: Staatsexamen VWO gaan doen of op een middelbare school vwo 6 gaan doen(wordt een zwaar jaar denk ik, maar met wil te slagen kan het)...bereid je goed voor , dit kan middels thuis studie.
2: Hbo opleiding , na propadeuse naar de universiteit. (was al genoemd)
3:HBO afmaken (4 jaar) dan naar master doorstromen op de universiteit
4: Bij de gewenste universiteit aankloppen en toelatings examen doen...bij sommige studies kan dat middels colloquia...let wel hiervoor heb je dus volledige vwo kennis en niveau nodig. Overigens ook kans, gezien je leftijd, dat ze je adviseren hbo of vwo gewoon te doen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat kan inderdaad ook via 5vwo en dan 6vwo. Er zijn echter ook scholen die een aparte 6 vwo klas hebben met directe toegang voor havo geslaagden. Een soort van spoed cursus dus. Wel mag je ervan uitgaan dat deze spoedklassen alleen havo geslaagden accepteren met een hoog gemiddeld eindcijfer voor de vakken. Maar je hebt sowieso een goed havo resultaat nodig als je ambitie universiteit is.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding