Helpt het lezen van boeken bij het beter worden in tekstverklaren?

Als dit het geval is, misschien suggesties voor goede boeken?

veel dank

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Jazeker, maar voorwaarde is dan wel dat je het boek met plezier leest en dat het boek past bij je niveau, dus leuk en moeilijk genoeg is. Op die manier ga je meer van taal en van de betekenis van tekst begrijpen. Het is met het begrijpen en dus kunnen verklaren van tekst net als met alle andere dingen. Hoe meer je ermee bezig bent, hoe gemakkelijker het wordt. Misschien is het gemakkelijker het omgekeerde voorbeeld te geven. Stel iemand leest nooit en boek, of een krant, of iets anders, maar kan wel lezen. Je kunt wel begrijpen dat zo iemand die geen ervaring met lezen heeft, ook moeilijker teksten kan verklaren dan iemand die heel veel teksten heeft gelezen (en begrepen heeft).