Heb je het recht om toetsen te herkansen?

Ik ken iemand die zit in de 2e op een vmbo school en die kan geen toetsen herkansen. Kan de school dit bepalen of hoe zit dat geregelde (in de wet)?

Ik zit momenteel in de 4e en ik kan dat wel. En in de onderbouw (1ste en 2e) is dat ook mogelijk. (ook vmbo)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat ligt geheel en al bij de leerkracht, het beleid van school maar vooral aan de REDEN van de herkansing! Ben je ziek geweest en heb je half ziek de toets gemaakt of heb je het niet geleerd?

Antwoorden (1)

Ja, je hebt het recht daarvoor. Maar als de leeraar dat weigerd is dat zo. Er is geen officele wetregel waar in staat dat je iets niet/wel herkansen. Dus de leeraar bepaald dat. Klinkt heel zielig maar je moet dat laten gaan, de ouders praten wel met de leeraren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat is het nu? Ja je hebt het recht daarvoor en nee als de leraar weigert opeens niet? Het is ja of nee, niet beiden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat meneer hierboven zei klopt. Hoewel de leraar hier de beslissing neemt, zou je wel kunnen overwegen om naar de afdelingsleider en eventueel directeur/directrice te gaan. En inderdaad, als je ouders op gesprek gaan met die leraar, dan is de kans groot dat er wel wat te fiksen valt.