Het ligt er enorm aan wat voor werk. Wil je outbound werk doen (dat je zelf gaat bellen), of inbound (dat je gebeld wordt)?

Mijn eigen ervaringen zijn niet zo positief, maar misschien vind je de dingen die voor mij nadelig waren niet zo erg.

Bij outbound werk vond ik het niet fijn om mensen lastig te moeten vallen, mensen waren vaak niet aardig. Je moet mensen kunnen overtuigen: waarom hebben zij het product nodig? Sommige mensen halen graag geintjes uit met telefonische verkopers. Hier moet je tegenkunnen en langs je neer kunnen leggen.

BIj inbound werk heb je deze nadelen minder. Ik heb ooit creditcards verkocht die mensen zelf aanvroegen. Dat was best fijn werk, je wist immers dat je nooit ongelegen belde en we mochten alle tijd nemen die we nodig hadden. Ik heb ook bij een helpdesk gewerkt. Sommige mensen zijn erg gefrustreerd omdat ze al vaker voor een probleem hebben gebeld en dit in het verleden niet goed werd opgelost. Vaak kwam dat bij ons omdat het verloop van personeel zo groot is dat men onvoldoende is ingewerkt om het werk goed te doen of omdat gemaakte afspraken niet werden genoteerd. De klant heeft dan geen poot om op te staan, terwijl het heel goed mogelijk is dat hij wel gelijk heeft. Bij veel bedrijven is er tijdsdruk. Je hebt dan maar een beperkte tijd, die is soms te kort om de klant goed te woord te staan.

Voordelen: tja het blijft werk en levert dus geld op. Er is in deze sector over het algemeen ook altijd werk te vinden. Je hebt veel collega's wat het werk gezellig maakt. Je kunt in je oude kloffie komen of in je mooie outfit, het maakt niet uit. Als je graag praat kun je je uitleven. Als je je best doet kun je echt iets voor mensen doen en dat kan voldoening geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Het nadeel is, dat als je zwaar verkouden bent en keelpijn hebt, je dit werk op dat moment nauwelijks kunt doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voordeel: je mag gewoon chagerijnig kijken(ziet niemand)
Nadeel: altijd vriendelijk blijven tegen moeilijke klanten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb veel in callcenters gewerkt. Voor mij was een groot nadeel dat ik keelpijn kreeg van het vele praten. Ik verbaasde me er altijd over dat veel collega's in de pauzes nog ellenlange gesprekken via hun mobieltjes gingen houden.

Een ander nadeel is natuurlijk, dat als je mensen ongevraagd en onverwacht belt voor bijvoorbeeld een verkoopgesprek, ze vervelend kunnen reageren.

Verder is het salaris over het algemeen niet erg hoog. Ook moet je vaak targets (doelen) halen. Dat ligt niet iedereen even goed.

Maar laat ik nog wat voordelen noemen:

Leuk zijn de gevarieerde opdrachten, leuk is ook het samen met collega's proberen targets te halen, elkaar helpen en met elkaar de grappige ervaringen met bellers of respondenten delen.
Antoni
14 jaar geleden
Het voordeel is dat je geld verdient. Hierbij laten we even in het midden wat het bedrag is.
Het nadeel is dat je vaak iets moet verkondigen waar je zelf waarschijnlijk niet altijd geheel achter staat.

Voor de rest kan ik alleen maar zeggen; Succes bij het nemen van een beslissing.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voordelen:
- Snel aan de slag.
- Flexibele werktijden.
- Je leert klantgericht te zijn.

Nadelen:
- Relatief weinig salaris.
- Je krijgt weinig waardering op cv.
- Telefoonoor! Bellen is saai.
- Mensen lastigvallen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het voordeel werken bij een callcenter is lucratief; vaak is het basis salaris goed, en is er bovendien nog een extra bonus te verdienen afhankelijk van je resultaten. Het werk is afwisselend, de sfeer is goed en als je werkt is het goed te combineren met zorg voor gezin, de studie of een andere baan. Doordat je vaak erg flexibel bent in welke uren je wilt werken kun je je werkschema optimaal aanpassen aan je persoonlijke omstandigheden.

En het nadeel is soms kan je wel vloeken krijgen op geweten van verschillende mensen die later niet mee eens zijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk voor callcenterfuncties (in- en outbound) op www.SPARQ.nl
Dan zie ook dat er veel verschil in de diverse callcenterfuncties zit. Aan jou om de voor- en nadelen eruit te halen.