Hoe kan ik mijn Nederlandse vocabulaire verbeteren?

Ik ben zelf achttien jaar, en wil graag mijn Nederlandse vocabulaire verbeteren. Ik spreek en beheers de taal vrij goed, maar er zijn veel woorden die ik niet weet. Dit kan komen doordat deze woorden tegenwoordig zelden gebruikt worden. Ik lees al veel, maar ik denk dat er meer manieren zijn dan lezen of een woordenboek uit je hoofd leren.
Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.3K

Het beste antwoord

Bij deze een hele lijst aan tips:
* Besteed tijdens het lezen aandacht aan de woorden in de tekst:
Streep nieuwe woorden en woordcombinaties aan in studieteksten
Let op hoe vaktaalwoorden in de tekst gebruikt worden
Leg een lijst aan van veelgebruikte (vaktaal)woorden en woordcombinaties (noteer daarbij voorbeeldzinnen)
* Gebruik het woordenboek soms als studieboek:
Neem de tijd om uit te zoeken wat de betekenis van een woord is
Bekijk hoe het woord in een voorbeeldzin gebruikt wordt
Let op met welke woorden het woord gecombineerd kan worden.
* Gebruik zelfstudieboeken over woordenschatuitbreiding:
Er zijn veel zelfstudieboeken beschikbaar waarmee je je woordenschat kunt uitbreiden. Sommige van deze boeken zijn geschikt voor studenten met een anderstalige achtergrond, maar ook voor Nederlandse studenten zijn er geschikte zelfstudieboeken.
Maak een plan. Neem je bijvoorbeeld voor iedere week ongeveer 100 nieuwe woorden te leren.
* Maak online oefeningen om je woordenschat uit te breiden:
Ga naar de website van Nederlands als tweede taal om via oefeningen je woordenschat uit te breiden.
* Maak via gratis online programma’s je eigen woordleersysteem aan:
Maak daarbij categorieën van alledaagse woorden, formele (academische) woorden, vaktaalwoorden, uitdrukkingen en vaste combinaties.
Schrijf er altijd een voorbeeldzin bij.
Overhoor jezelf regelmatig en haal de woorden eruit die je na een paar keer overhoren steeds goed raadt.
* Zoek synoniemen op:
Om je woordenschat te vergroten kun je niet alleen gebruik maken van een woordenboek om de betekenis van woorden op te zoeken; je kunt ook op zoek gaan naar synoniemen van woorden die je al kent. Dat kan je doen door middel van een synoniemenwoordenboek, die tegenwoordig ook op verschillende plaatsen online staan.
* Leer voorvoegsels en achtervoegsels:
Nieuwe woorden hoef je niet noodzakelijk woord voor woord te leren. Door de betekenis van voor- en achtervoegsels te leren kun je ook de betekenis van een heleboel woorden raden.
* Ook kun je lijsten met moeilijke woorden opzoeken met google en deze vervolgens leren (bijvoorbeeld met behulp van wrts.nl)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor de vele tips. Ook de andere erg bedankt.
Ik heb heel veel aan deze tips. Ik ga hier gebruik van maken.
Mvg,

Andere antwoorden (4)

lezen doe je al zeg je, verder kun je ook luisteren. Luster naar nieuws- en actualiteitenprogramma's. En naar allerlei andere programma's kunst wetenschap waar je maar naar wilt en kunt luisteren
10 jaar geleden
Ga scrabblen, controleer de gelegde woorden in het groene boekje, daar heb ik vroeger veel van geleerd. Je moet wel mensen vinden die met je willen scrabblen.
Leuk en leerzaam.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ga kruiswoordpuzzels maken. Daardoor neemt je woordenschat snel toe.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het beste een taal leren spreken doe je in de omgang met mensen.
Heb je ruimte voor vrijwilligerswerk? Dat zou ideaal zijn.