Wat moet je hebben gestudeerd om maatschappij-leraar te zijn?

Een vriend van mij heeft een studie gedaan en is maatschappij-leraar. Weet iemand misschien toevallig welke studie die vriend van mij gedaan kan hebben? Hij heeft sowieso gestudeerd in Utrecht en een Master gedaan.
Als iemand alleen ongeveer het antwoord weet is het ook goed. Zolang het mogelijk is, ben ik heel blij als iemand het mij even kan melden via deze vraag.
Alvast bedankt!

Toegevoegd na 1 uur:
Wat ik nog ben vergeten te vertellen is dat hij ook bovenbouw mag lesgeven zoals 5 VWO, dus is hij eerste graads bevoegd docent. Daarnaast weet ik ook nog dat hij sowieso heeft gestudeerd aan het universiteit. Meer weet ik niet, helaas.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Het vak "maatschappij" bestaat niet. Maatschappijleer wel. Om in de bovenbouw les te geven moet je een eerstegraads bevoegdheid hebben. In Nederland kan je die op drie manieren halen: een hbo-master na een regulieren tweedegraads lerarenopleiding, via een universitaire studie en dan een educatieve master en via een tweedegraads lerarenopleiding, pre-master en educatieve master.
Het meest voor de hand liggend is dan dat het een educatieve master heeft gehaald. In Utrecht kan je bijvoorbeeld de master "Leraar voorbereidend hoger onderwijs maatschappijleer en maatschappijwetenschappen" volgen.
Wat hij daarvoor gedaan heeft, kan vrij divers zijn. Dit kan een hbo-opleiding en premaster zijn (ik kan uit jouw verhaal namelijkniet goed opmaken of het studeren continu aan de universiteit was of dat enkel de master aan de universiteit was) of een universitaire studie in de richting van maatschappijwetenschappen of iets dergelijks.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Eerst doe je de lerarenopleiding en daarna een master maatschappijleer. Dit is een HBO opleiding.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Na je aanvulling is mijn antwoord nutteloos voor jou :(
Waarschijnlijk bedoel je het beroep Leraar Maatschappijleer.

Op deze website http://www.nationaleberoepengids.nl/Leraar_maatschappijleer staat over opleidingen het volgende:

"Opleidingen tot leraar maatschappijleer

De leraar maatschappijleer heeft een opleiding ''Leraar Maatschappij'' gevolgd. Deze is HBO en vierjarig."

Misschien is de ze informatie ook handig voor je:

Op deze website http://www.nationaleberoepengids.nl/Docent_Maatschappijwetenschappen staat dit over opleidingen:

"Opleidingen tot docent Maatschappijwetenschappen

De docent maatschappijwetenschappen heeft een opleiding ''Docent Maatschappijleer en Maatschappijwetenschappen'' gevolgd. Dit is een HBO opleiding en deze is vierjarig."

Soms worden er ook mensen met andere opleidingen aangenomen door scholen.

Voorzover mij bekend, was een propedeuse Bestuurskunde, gecombineerd met een cursus Didactische Vaardigheden, lange tijd ook voldoende om leraar Maatschappijleer te worden.
Antoni
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Mijn vader mocht ook les geven in maatschappijleer, en hij studeerde Sociale agogie.