zijn er voorbeelden van afrikaanse landen die geen ontwikkelingshulp ontvangen die het beter doen dan afrikaanse landen die het wel ontvangen?

het is voor een betoog. bijvoorbeeld: dat land in afrika krijgt geen ontwikkelingshulp en doet het veel beter dan dat land in afrika.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (2)

De landen in noord afrika (egypte, algerije, tunesie enz.) Hoewel het kan zijn dat delen in deze landen wel ontwikkelingshulp (niet veel) krijgen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit soort voorbeelden zijn denk ik niet erg nuttig, want landen die geen ontwikkelingshulp ontvangen hebben het vaak ook niet nodig.

Ontwikkelingshulp is vaak de dood in de pot voor ontwikkelingslanden, maar anderzijds zijn de allerarmsten er vaak van afhankelijk. Ik zou wat googlen op Dambisa Moyo voor een economische analyse. Grootste problemen voor ontwikkelingslanden zijn denk ik de marktbescherming in de Westerse landen gecombineerd met dumpen van voedingsmiddelen waardoor de interne markt verpest is.

De toekomst van ontwikkelingslanden ligt denk ik in de ontwikkeling van de markt van de arme mensen. Er liggen veel uitbreidingsmogelijkheden van de afzet voor bedrijven en er zijn ook mogelijkheden wat betreft biobrandstof, zonne energie en dergelijke. Mobiele telefoonmaatschappijen hebben een enorme markt aangeboord in deze landen en ook voor andere bedrijven liggen er winstgevende mogelijkheden in bijvoorbeeld landbouw en mijnbouw. Een groot probleem is de politieke afhankelijkheid van ontwikkelingshulp en politieke instabiliteit.

Er liggen ook wel mogelijkheden in het creeren van marktkanalen. Gecertificeerde visserij en financiering voor het marktkanaal door groothandels en dergelijke uit de Europese Unie en anderen. Dat geeft een bepaalde toegevoegde waarde en kan zorgen voor een meer menswaardig bestaan van vissers (denk aan bewaarmogelijkheden, sanitaire voorzieningen etc., die worden gefinancierd door de extra kwaliteit van het eindproduct.

Er zijn ook initiatieven vanuit het bankwezen, de Rabobank heeft bijvoorbeeld grote minderheidsaandelen in veel lokale banken, vaak 49% of iets dergelijks. Het gevaar voor ontwikkelingslanden zijn volledige overnames en ik denk dat het daarom vaak niet mogelijk is grond en bedrijven volledig over te nemen voor personen en bedrijven van buiten.