Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoeveel krijg je terug van de belasting?

Ik denk erover om in het najaar een opleiding te volgen en zelf te betalen.
Deze kost ongeveer 1750 euro. Wat krijg ik dan terug van de belastingdienst als ik dit opgeef?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Er gaat er ongeveer 500 euro van af. Er geldt n.l een drempel. Dit kan je zien bij de aangifte welke je moet doen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb een opleiding van 3000 euro gedaan. Ik krijg iets meer dan 900 euro terug. Reken voor jezelf de helft en iets meer.

Ongeveer 550 a 600 euro? Ligt er uiteraard aan wat je persoonlijke financiële situatie is (of het berekend gaat worden met een deel dat je moet betalen aan de B.D.).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De teruggaaf kan varieren van € 0 tot € 624.

Uitleg: als de jaarinkomsten liggen tussen € 2250 en circa € 6500 is er geen teruggave mogelijk, ook niet in een volgend jaar. De belasting is hier sowieso € 0. De aftrekpost is niet te verzilveren.

Als de inkomsten € 0 zijn is er wel een aftrekpost: € 1200. die schuift door naar een volgend jaar.

Als aftrek plaatsvindt in schijf 1 (inkomen tot € 18.945) is de teruggave: 30,1% van € 1200 is € 361. Bij een inkomen boven € 18.945 is de belastingteruggave € 503 / € 504 / € 624 (schijf 2, schijf 3, schijf 4 belastingpercentages: 41,95%, 42%, 52%)

De bedragen en percentages betreffen belastingjaar 2012.
(Lees meer...)
fisbel
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding