Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

waarom noemen ze het 'heiig' als er waterdamp op de velden hangt?

als er smorgens waterdamp boven de velden hangt, zeggen ze dat het 'hei-ig/heiig' is.
maar HEI is een stuk land buiten de bewoonde bewoonde wereld. (hutje op de hei), vaak begroeid met onkruiden en wild struikgewas etc.
en HEIDE is een plantje wat natuurlijk wel water nodig heeft, maar verder niks te maken heeft met in grote hoeveelheden waterdamp uitstoten.

waarom noemen ze het dan toch hei-ig ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En een bank is iets waar je op zit, wat heeft dat met geld te maken?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Omdat ze het woord niet goed gebruiken. Heiïg is slecht zicht door stof, dat inderdaad boven een droog (heide) veld kan hangen.
Het goede woord is ochtendnevel.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
de eerste reactie LEEK het beste antwoord, maar ik kon dat zelf nergens terug vinden. terwijl ik het antwoord van DEZE reactie, in een iets andere bewoording WEL kon terugvinden. dus dan vind ik toch DEZE reactie het beste antwoord

Andere antwoorden (1)

Volgens van Dale is hei afgeleid van het middelnederlandse (1200-1500) woord hei dat heet betekent. En bij hitte ontstaat een heiige atmosfeer.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding