waarom noemen ze het 'heiig' als er waterdamp op de velden hangt?

als er smorgens waterdamp boven de velden hangt, zeggen ze dat het 'hei-ig/heiig' is.
maar HEI is een stuk land buiten de bewoonde bewoonde wereld. (hutje op de hei), vaak begroeid met onkruiden en wild struikgewas etc.
en HEIDE is een plantje wat natuurlijk wel water nodig heeft, maar verder niks te maken heeft met in grote hoeveelheden waterdamp uitstoten.

waarom noemen ze het dan toch hei-ig ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En een bank is iets waar je op zit, wat heeft dat met geld te maken?

Het beste antwoord

Omdat ze het woord niet goed gebruiken. Heiïg is slecht zicht door stof, dat inderdaad boven een droog (heide) veld kan hangen.
Het goede woord is ochtendnevel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
de eerste reactie LEEK het beste antwoord, maar ik kon dat zelf nergens terug vinden. terwijl ik het antwoord van DEZE reactie, in een iets andere bewoording WEL kon terugvinden. dus dan vind ik toch DEZE reactie het beste antwoord

Andere antwoorden (1)

Volgens van Dale is hei afgeleid van het middelnederlandse (1200-1500) woord hei dat heet betekent. En bij hitte ontstaat een heiige atmosfeer.