Na 1 jaar stoppen met je studie en aan een nieuwe beginnen. Moet je dan over dat eerste jaar je studiefinanciering en ovproduct terugbetalen ?

Wanneer je een jaar een studie hebt gevolgd maar begint aan een nieuwe. Voor deze studie behaal je wel je diploma (binnen die 10 jaar die al bij je eerste studie is ingegaan).

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Ik weet uit eigen ervaring, dat het niet uit maakt hoe veel studies je doet. Ik heb er zelf 3 gedaan (geen diploma gehaald, dus ik ben de l*l want ik moet terug betalen) Ik heb 4 jaar stufi gehad. Ik heb nog tot Juni 2015 om een MBO 3 of 4 diploma te halen, als me dat lukt hoef ik de prestatiebeurs niet terug te betalen. Je prestatiebeurs hoef je niet terug te betalen als je maar binnen 10 jaar (vanaf het moment van aanvraag stufi) een diploma haalt wat aansluit bij de stufi die je gehad hebt (HBO-MBO3/4) Lening moet je altijd terug betalen.

Antwoorden (1)

Je hebt vanaf 2013 alleen nog recht op een studentenreisproduct tijdens de duur van je prestatiebeurs en het eerste jaar van de leenfase. Voor de meeste studies heb je 4 jaar recht op een prestatiebeurs. Dat betekent dat je 4 + 1 jaar mag reizen met het studentenreisproduct.

Als je dus een jaar lang een andere studie hebt gevolgd en daarna een nieuwe begint, krijg je nog 3 jaar prestatiebeurs en nog 4 jaar studentenreisproduct. Waarschijnlijk heb je die volgende studie dan nog niet afgesloten maar het recht op het reisproduct is na die vier jaar voorbij.
Computoon
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dus dat betekent dat je gewoon 4 jaar recht hebt op studiefinanciering en reisproduct mits je je diploma haalt ongeacht of je aan een nieuwe studie begint. Maar wanneer je aan een nieuwe begint heb ga je over die 4 jaar heen en betaal je dus daarna alles uit eigen zak ?
Computoon
10 jaar geleden
Dat hoeft niet, je kunt ook lenen bij DUO (vanaf het begin van de studie al). Maar zoals elke lening kost dat geld, want het geleende bedrag moet verhoogd met rente worden terugbetaald). Bij bepaalde studies is een langere prestatiebeurs mogelijk. In feite is de prestatiebeurs in eerste instantie ook een lening tenzij je 'op tijd' je diploma haalt. "Als je gaat studeren aan een universiteit of hogeschool krijg je meestal vier jaar prestatiebeurs. Daarna kun je nog drie jaar lenen. Voor langere studies kun je meer dan vier jaar prestatiebeurs krijgen. Doe je bijvoorbeeld na je wo-bachelor nog een tweejarige masteropleiding, dan krijg je één jaar extra prestatiebeurs. Ook als je na je hbo-bachelor overstapt naar een tweejarige master, krijg je één jaar extra prestatiebeurs." "Als je binnen de diplomatermijn een diploma haalt op hbo-niveau of hoger, hoef je de prestatiebeurs niet terug te betalen. De ov-lening voor je studentenreisproduct wordt dan ook een gift, zelfs in de leenfase. De diplomatermijn duurt tien jaar en begint te lopen vanaf de eerste maand dat je recht hebt op studiefinanciering voor hbo en universiteit. Haal je geen diploma, dan moet je de prestatiebeurs met rente terugbetalen. Het aantal jaren prestatiebeurs dat na het behalen van je diploma wordt omgezet in een gift, is afhankelijk van de waarde van je diploma. Uiteraard moet je een rentedragende lening of collegegeldkrediet wel altijd terugbetalen. "