is dit toegestaan (zie uitleg)

op de school waar ik zit zeiden vorige week dat we deze dinsdag eerder vrij zijn. nou kommen we 's morgens op school en krijgen we te horen dat we gewoon tot half 3 moeten zitten.

niemand heeft eten en drinken bij zicht, en misschien hebben we wel een afspraak gemaakt bij iets

Weet jij het antwoord?

/2500

Ja hoor, dat mag, waarschijnlijk een misverstand. Het is niet leuk maar niet verboden.

Ja zolang het niet ergens beschreven staat dat julie vrij zijn moet je er van uitgaan dat je gewoon tot half drie op school moet zijn.

Op welke manier is deze wijziging van het rooster gecommuniceerd? In prinicipe is dit namelijk gewoon een rechtsgeldige overeenkomst. Manieren hoe je je gelijk kunt krijgen: - Medezeggenschapsraad van leerlingen. Laat hen per direct de discussie met het dagbestuur aangaan. Grote kans dat zij erdoor krijgen dat de middag toch vrij is. - Organiseer een demonstratie op het schoolplein. Geef dit door aan het bestuur van je school. Ga NIET zomaar naar huis. Blijf tot half drie zeker op het schoolplein. - Overleg met je docenten die je 's middags zou hebben gehad dat je al andere afspraken hebt gemaakt die je niet meer kunt afzeggen. Misschien krijg je wat bij ze gedaan.

Veel scholen hanteren een eigen beleid, bijv.: je moet tot 15:30u beschikbaar blijven voor school. Dit zou in de schoolregelementen moeten staan. In dat geval moet je idd tot half 3 op school blijven. Dat betekent ook dat als je moet nablijven, een afspraak bij de kapper of een bijbaantje voor 15:30u geen excuus is.

Wel frustrerend als je dat op het laatste moment hoort. Maarreh... Communicatie is zender en ontvanger, toch? Jij hebt pas vanmorgen de boodschap ontvangen, maar wanneer hebben ze die boodschap 'verzonden'? Kun je roosterwijzigingen niet op de website van de school zien? Want dan had je het wel eerder van tevoren kunnen weten. Daarnaast geldt een leerplicht. Als je jonger bent dan 18 ben je gewoon verplicht om naar school te gaan. Ook sluit ik me aan bij vorige 'antwoorderds': Als dit zich vaker voordoet, kijk of je via een leerlingenraad o.i.d. helderder afspraken kunt maken over roosterwijzigingen. Leraren zijn er over het algemeen wel gevoelig voor duidelijke afspraken.

dit mag maar ik vind het wel groff. ik merk ook dat er steeds meer fouten worden gemaakt in de westerse maatschappij/

Aangezien een school wettelijk verplicht is het vastgestelde aantal uren te halen kan een school naar eigen inzicht het rooster wijzigen. Wijzigingen in een schoolrooster kunnen om meerdere redenen plaatsvinden: - Er zijn afwezige docenten vanwege ziekte of cursus - Er is een activiteit waaraan meerdere klassen deelnemen. - Om niet voorziene redenen zijn er bepaalde lokalen niet beschikbaar. Dagelijkse roosterwijzigingen zal een school middels de website en/of een prikbord in de school publiceren. Extra vrije dagen, bijv. vanwege studiedag van het personeel zullen lang van tevoren aangekondigd worden, en waarschijnlijk al in de schoolgids gestaan hebben. Nu hangt het er vanaf van wie jij te horen hebt gekregen dat je dinsdag eerder vrij zou zijn. Was dit van één docent die zelf die middag afwezig zou zijn, en daarom dacht dat jullie vrij kregen? Of is het via de schoolleiding gecommuniceerd, en hebben jullie een brief mee naar huis gekregen waarop stond dat jullie dinsdagmiddag vanaf het middaguur vrij zouden zijn? In het laatste geval zul je niet bestraft worden als je naar huis gaat. In het eerste geval had de docent even met de roostermaker moeten checken of er vervanging voor hem was geregeld. Overigens neem ik niet aan dat deze vraag van jou voorbij zal komen als het andersom is: Dus je verwacht tot half 3 op school te moeten blijven, en krijgt onverwacht een paar uur eerder vrij vanwege bovenstaande redenen.

Bronnen:
ik werk als roostermaker op een middelbare school

Je zal als je ouder bent merken dat niks in je leven volgens plan gaat. Met een baan zal je bereidt moeten zijn soms langer te werken dan je eigenlijk zou willen. Maar dat is nu eenmaal het leven. Dit is een goede voorbereiding voor later, zie het zo...

Ligt aan de regelmenten van de school. Op de school waar ik op zat stond in het leerlingenstatuut dat je van 9.00 tot 17.00 beschikbaar moest zijn voor school. Je moet dus kijken naar de regels, zowiezo kan je klagen bij je teamleider/manager/diricteur/rector of hoe zo'n persoon op je school heet.

Ik vind dat de school dan wel moet zorgen voor eten en drinken en dat duidelijk moet worden gemaakt dat dit op deze manier niet kan. Hopelijk leren ze er van en is dit gewoon een voorbeeld van slechte communicatie. Het verdient geen schoonheidsprijs.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100