bovenbouw VO verplicht schooltv weekjournaal te kijken, wat kan ik hier aan doen?

SchoolTV weekjournaal is een actualiteitenprogramma voor kids tot en met groep 8, Nu zit ik in de 4e van het voorgezet onderwijs en zijn wij verplicht dit programma te bekijken, wat kan ik hier als leerling aan doen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat weet ik niet echt, maar ik ben het wel met je eens dat dat op zijn minst opmerkelijk is.... Het is inderdaad voor groep 7 en 8 bedoeld.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is echt heel triest, haha. Ik zou naar de leerlingenraad gaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kunt natuurlijk ook gewoon elke dag naar het 8-uur journaal kijken, dan ben je ook volledig op de hoogte en zonder kinder-blabla.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Welk VO doe je? Heb je netjes gevraagd waarom dit is? Heb je om een motivatie van de leerkracht gevraagd? Wat moet je er vervolgens mee? Vragen beantwoorden in de klas of iets anders? Ik zou het niet pikken inderdaad.

Antwoorden (4)

Het lijkt mij dat ze je niet kunnen verplichten om wat dan ook te doen buiten schooltijd
Tijdens de lessen kunnen ze je het wel verplichten om met de hele klas daar naar te kijken maar buiten schooltijden dus niet
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Helemaal niks, gelukkig. Behalve je ogen stiekem dichthouden. Er zal wel meer op school zijn waar jij mogelijk het nut niet van inziet dat uiteindelijk toch een doel dient. Misschien kijken jullie hier wel naar om daarna je discussie technieken te oefenen.
10 jaar geleden
Ik zou dit probleem voorleggen aan je mentor/mentrix. Hij of zij zou dit weer kunnen voorleggen aan degenen die het verplichten. Als je iets onredelijks veranderd wil hebben is het sowieso slim om dit goed te 'organiseren'. Ik neem aan dat er meerdere leerlingen op school zijn die het belachelijk vinden om het Schooltv weekjournaal te kijken? Zorg ervoor door jullie mening (op natuurlijk een nette manier ;)) te laten horen aan jullie mentoren en docenten. Eventueel kan je je ouders inlichten. Zij kunnen ook 'klachten' indienen.

Bij mij op school was er ook iets onredelijks (we zouden onze laptop opeens moeten inleveren aan het eind van het jaar terwijl ons beloofd was deze te houden). Enkele leerlingen hebben toen ook hun ouders ingelicht, en die hebben dan weer gesprekken gehad op school volgens mij. Bovendien hadden wij onze mentor ingelicht, en die heeft er ook veel aangedaan. Nu is het gelukkig opgelost en mag onze klas alsnog de laptops houden (alhoewel we ze uiteindelijk alsnog in moeten leveren..)

Toegevoegd na 1 dag:
Ik ben nog vergeten te vermelden dat je natuurlijk eerst naar de desbetreffende docent moet gaan (zie de reacties).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zou mij behoorlijk gepasseerd voelen als een leerlingen of klas direct naar de mentor/mentrix rent. Zeker als het een vierde klas betreft. Ik lees namelijk niet dat de vrager het al aan de docent zelf gevraagd heeft. Wat weet de mentor nou van de beweegredenen van de betreffende docent. De docent zelf kan hier het beste een antwoord op geven. Als je er dan nog niet uitkomt kan je eventueel er een mentor bij betrekken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ooh jaa. De desbetreffende docent moet inderdaad allereerst benaderd worden. Dat was ik vergeten erbij te vermelden ;)
SchoolTV is inderdaad voor leerlingen van groep 7 en groep 8. Toch geef ook ik het als docent Nederlands soms op als huiswerk aan mijn derde klassen vmbo-bk. Eerder gaf ik het kijken van het gewone journaal op als huiswerk, maar veel van mijn leerlingen bleken met name de politieke en economische onderwerpen moeilijk te kunnen volgen. Vandaar dus SchoolTV weekjournaal; net iets meer diepgang dan het Jeugdjournaal. Ik geef het dus op als huiswerk en verwacht dat mijn leerlingen het kijken. Net als andere docenten ook verwachten dat het huiswerk dat zij opgeven gedaan wordt. Neemt natuurlijk niet weg dat je bij een docent gewoon kan vragen waarom iets als opdracht wordt opgegeven. Daarnaast maakt het, vind ik, ook nogal uit of je in de vierde klas van vmbo-b zit of in de vierde klas vwo. Hoewel in deze laatste klas het ook best gekeken kan worden onder het mom van aansluiten bij een doelgroep. Vraag gewoon de docent wat de reden is van deze opdracht. Dit geeft vast een hoop duidelijkheid.