Hoeveel kans heb je om toegelaten te worden op de opleiding rechtsgeleerdheid aan de universiteit van amsterdam met een HBO-propeudese rechten?

Deze vraag omdat er een loting (numerus fixus) is met decentrale selectie.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Als je een 8 zou hebben op het eindexamen VWO word je meteen toegelaten.

Voor het overige geldt decentrale selectie maar daar is een bijzondere procedure voor:

"80% procent van de beschikbare plaatsen wordt toegekend op basis van decentrale selectie. De Faculteit der Rechtsgeleerdheid heeft een procedure ontwikkeld door middel waarvan de meest geschikte studenten worden toegelaten. De decentrale selectie bestaat uit een Onderwijsdag en een Toetsdag. Deze procedure geeft een heel goed inzicht in de studie en deelname aan de decentrale selectie biedt bovendien een goede aanvulling op het voorlichtingsmateriaal.

Als je niet kunt deelnemen aan de decentrale selectie, kan je meedoen aan de centrale loting. Een beperkt deel van de beschikbare plaatsen wordt op deze manier ingevuld.

Selectierondes

Er zijn twee mogelijkheden om aan de decentrale selectie deel te nemen:
De vroege selectieronde Onderwijsdag op woensdag 30 januari 2013 en Toetsdag op maandag 4 februari 2013.
Selectieronde na het centraal schriftelijk vwo-examen
Onderwijsdag op donderdag 6 juni 2013 en Toetsdag op maandag 10 juni 2013.

Bij je inschrijving in Studielink voor de opleiding, moet je aangeven of je meedoet aan de decentrale selectie. Bij inschrijving vóór 10 januari 2013 is deelname mogelijk aan de vroege selectie. De uiterste aanmelddatum is 14 mei 2013 (tweede ronde).

Onderwijsdag

Op de Onderwijsdag krijg je colleges over drie vakken; twee daarvan worden getentamineerd tijdens de Toetsdag. Je krijgt die dag ook een reader mee naar huis ter voorbereiding op de Toetsdag.

Toetsdag

Een kleine week later is de Toetsdag: je maakt dan een toets over de behandelde stof en de bestudeerde literatuur. Je hebt bovendien gebruik kunnen maken van proefvragen via een digitaal werkboek.

De uitslagen van de toetsen zijn voor de vroege ronde uiterlijk 28 februari bekend; de uitslag voor de late ronde wordt uiterlijk 30 juni bekendgemaakt. Je krijgt dan ook te horen of je bent geselecteerd.

Als je de Onderwijsdag actief bijwoont, voldoende tijd steekt in de bestudering van de stof en daadwerkelijk geïnteresseerd bent in de materie, dan is de kans van slagen heel groot. Is dat niet het geval, dan is een rechtenstudie waarschijnlijk ook niet de juiste studiekeuze.

Verdere procedure

De lijst met geselecteerden wordt uiterlijk 30 juni 2013 aan DUO doorgegeven. Vanuit DUO wordt de definitieve lijst met geplaatste studenten bekend gemaakt."

Net zo veel kans als een VWO'er, toch?
Computoon