Welke vwo vakken zijn het best om een certificaat vante halen als je via het collequium doctum (21+ toets) rechtsgeleerdheid wil doen op universiteit?

Mijn ambitie is om advocaat te worden maar, ik heb geen vwo diploma. Nu wil ik door middel van thuisstudie certificaten halen om kennis op te doen zodat, ik beter voorbereid ben als ik het collequium doctum zou halen. Mischien zou je een top 5 kunnen geven, hoeft niet.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Maakt niet uit. Met elk vakkenpakket zou je rechten mogen gaan studeren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Om kennis op te doen zei ik niet om aan voorwaarde's te moeten voldoen.
Amadea
10 jaar geleden
Begin dan maar met Nederlands....

Het beste antwoord

1. Nederlands
Altijd het belangrijkste, maar vooral als je de advocatuur in wilt waarin je toch lange pleidooien zult moeten schrijven.

2. Engels
Als je rechtsgeleerdheid wilt doen moet je naar de uni en op de uni ben je helemaal nergens zonder goede kennis van de Engelse taal, aangezien dit, zeker in de boeken, zeer veel gebruikt wordt.
3. Maatschappijleer
Ik ben het afgelopen schooljaar geslaagd voor m'n vwo-examen en dit is eigenlijk het enige vak waarin ik iets van de rechtspraak ben tegen gekomen.
4 en 5 in willekeurige volgorde Geschiedenis en Wiskunde, puur als basiskennis, zou verder geen andere vakken weten die handig zijn.

Wanneer je je wilt gaan specialiseren in bijvoorbeeld fiscaal recht of iets dergelijks zou je nog aan Economie of M&O kunnen denken, maar puur als basiskennis voor je studie en niet zozeer voor die toets.